Skifte 3 enkelt fases 13A sikringsgrupper til enkelt 3-fases 13A Sikringsgrupper

Hej alle,

efter at have fået transientbeskyttelse,ekstra sikringsgruppe til varmepumpe, osv. på min sikringstavle, er der ved at være meget lidt plads til en evt kommende elbils ladestander. I dag har jeg 3 enkeltfases automatsikringsafbrydere til lyset, fordelt på hver sin fase. Teoretisk set vil jeg jo sagtens kunne samle dem på en 3-fases 13A automatsikring, og selvfølgelig sørge for at de er på de "gamle" respektive faser, for at fordele belastningen ligeligt som de var før.
Skifter jeg over har jeg pludselig plads til endnu en enkelt fases sikringsgruppe. Derfra spørgsmålet.

En ting er hvad der er teoretisk muligt, men vil det være smart i jeres mening, eller "god skik"? I dag er det selvfølgelig praktisk at jeg kan slukke hver af de 3 sikringsgrupper, men omvendt har jeg for vane bare at slukke på hovedafbryderen hver gang jeg har fingrene i en stikkontakt eller i et lampeudtag.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke huske paragraffen, men mener ikke længere det er tilladt at koble flere lysgrupper på en 3-polet sikring. Der er under alle omstændigheder er det upraktisk at gøre det, da strømmen på alle faser så forsvinder, hvis der er en fejl på én fase. Formålet med en sikringsgrupper er jo ikke at kunne afbryde, men at den afbryder ved fejl.

Men der er heller ikke nødvendigt at gøre det. Man kan jo erstatte de nuværende sikringer med en et-modul sikring: https://www.wattoo.dk/legrand-dx3-automatsikring-c-13a-230-415vac-1p-n-6-ka-1-modul-3922205825

Endelig, så er det ikke kun et spørgsmål om hvad der er plads til i tavlen. Der er også et spørgsmål om hvor stor effekt, der bliver afsat i den. Derfor er man nødt til at lave en varmetabsberegning for at kunne vurdere, om der kan sættes mere i tavlen.
Loven siger at der skal være en sikrings gruppe pr. 50 kvm bolig. Og en 3 faset gruppe betragtes som 1 gruppe. Så allerede der er du uden for det tilladelige. Endvidere er det upraktisk som skitseret af jenshøj.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenshøj skrev den 28-10-2019 11:44:52

Kan ikke huske paragraffen, men mener ikke længere det er tilladt at koble flere lysgrupper på en 3-polet sikring. Der er under alle omstændigheder er det upraktisk at gøre det, da strømmen på alle faser så forsvinder, hvis der er en fejl på én fase. Formålet med en sikringsgrupper er jo ikke at kunne afbryde, men at den afbryder ved fejl.

Men der er heller ikke nødvendigt at gøre det. Man kan jo erstatte de nuværende sikringer med en et-modul sikring: https://www.wattoo.dk/legrand-dx3-automatsikring-c-13a-230-415vac-1p-n-6-ka-1-modul-3922205825

Endelig, så er det ikke kun et spørgsmål om hvad der er plads til i tavlen. Der er også et spørgsmål om hvor stor effekt, der bliver afsat i den. Derfor er man nødt til at lave en varmetabsberegning for at kunne vurdere, om der kan sættes mere i tavlen.

 Tak for svar. Det giver selvfølgelig mening, at jeg burde være i stand til at afbryde den enkelte sikringsgruppe i og med at jeg skal være i stand til at isolere et problem i et elektrisk apparat.

Og tusind tak for linket til produktet! Jeg skal selvfølgelig lave en varmetabsberegning først, men umiddelbart er det lige det jeg har ledt efter!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis