Fra Garage til Kontor/Hobby

Hej kloge hoveder

Jeg ejer en ejendom, hvopå der er er opført en garage i mursten - garagen er bygget i 1960'erne, og selve råhuset er meget solidt, men det er ikke isoleret, og der er ingen varmekilde derude. Jeg ønsker at gøre det muligt at man kan opholde sig derude på alle tider af døgnet, uden at det skal løbe op i for høje udgifter ift. varmekilde.

Jeg ønsker at indrette det som kontor! 

Hurtige facts om garagen:

  • Den er 25 kvadratmeter stor
  • Den har strøm (intet vand el. afløb endnu).
  • Den er placeret 20 meter væk fra hovedhuset.
  • Garagens gulv er beton/cement.

Liste over ting, som med garanti skal ordnes ved garagen

  • Garageporten skal erstattes med et stort vinduesparti, hvori der evt. også sidder en dør i. Dette skaber gode lysforhold.
  • Døren (træ) på nord-siden af garagen erstattes med en 'hoveddør' der ikke lader varmen slippe lige igennem.
  • Isolering af gulv, vægge og loft på en eller anden måde.
  • Installation en type varmekilde (varmepumpe? brændeovn? elektrisk gulvvarme? el-radiator)
  • Der trækkes vand og kloak/afløb ud til garagen, og lavet et lille toilet+bad+vask.
  • Installation af en varmvandsbeholder (da det nok ikke kan betale sig at trække varmt vand derud).

Fordelen ved at trække vand+kloak derhen er, at man kan udvide garagens anvendelsemuligheder, således at den fremtidige ejer af ejendommen (eller jeg selv) kan gøre bygningen til et fitness-rum, en sauna, osv.

Mit spørgsmål går i første omgang på:

  •  Hvilken varmekilde i vil anbefale til opvarmningen af de 25 kvadrameter murstensgarage (selvfølgelig under den forudsætning at jeg har isoleret garagen på den relevante måde)?
  • Bør jeg have fat i arkitekt/byggeingeniør/bygningskonstruktør andre typer folk, inden jeg går i gang med noget? Jeg vil nemlig gerne holde udgifterne så lave som muligt.

Jeg vedlægger her de oprindelige plantegninger fra år 1960 over garagen.


Fra garage til noget helt andet!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med de ændringer du ønsker, skal garagen overholde nuværende standarder for beboelse. Dvs feks isolering af gulv, vægge og lofter.

 

Læs denne tråd

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/192104/s/garage-til-hobbyrum-hvor-gaar-graensen
Tråden er ikke super informativ ift. min spørgsmål. Den er mere fokuseret på det juridiske aspekt.

Fra garage til noget helt andet!
Der står lidt her:
https://varmepumpe-guide.dk/isoleringskrav-til-opvarmede-bygningsdele/

Annonce
Hej :)
For ar svare på dine 2 spørgsmål og holde alle de juridiske aspekter ude, så syntes jeg bestemt en varmepumpe er det rigtige valg. Varmepumpe kræver “kun” strøm samt en indvendig og en udvendig del. Den er super økonomisk i forhold til dine opstillede elektronisk radiator og gulvvarme. Den er også umiddelbart billig i anskaffelse :)
Ang. Dit andet spørgsmål om du skal søge rådgiver eller ej, så syntes jeg bestemt du skal gøre det, hvis du selv hopper ud i projektet, da der er noget reglement der skal overholdes. Dog vil jeg anbefale at hive fat i en tømrermester og betale ham lidt for hjælp til planlægning. Det behøver i mine øjne ikke at være en “dyr” rådgiver.

Mvh
Mads fra ServicePro

GarageOmdanneren skrev den 28-10-2019 10:30:35

Hej kloge hoveder

Jeg ejer en ejendom, hvopå der er er opført en garage i mursten - garagen er bygget i 1960'erne, og selve råhuset er meget solidt, men det er ikke isoleret, og der er ingen varmekilde derude. Jeg ønsker at gøre det muligt at man kan opholde sig derude på alle tider af døgnet, uden at det skal løbe op i for høje udgifter ift. varmekilde.

Jeg ønsker at indrette det som kontor! 
Der skal ansøges om byggetilladelse, da du udvider dine boligkvadratmetet. Og udføre en anvendelsesændring. 


Hurtige facts om garagen:

  • Den er 25 kvadratmeter stor
  • Den har strøm (intet vand el. afløb endnu).
  • Den er placeret 20 meter væk fra hovedhuset.
Hvor langt væk er den fra skel? 

  • Garagens gulv er beton/cement.

Liste over ting, som med garanti skal ordnes ved garagen

  • Garageporten skal erstattes med et stort vinduesparti, hvori der evt. også sidder en dør i. Dette skaber gode lysforhold.
Maks 22 % eller der skal udføres merisolering i konstruktionerne en kravet der stilles. Glasareal. Vinduer med 3 lags glas. 
Glasareal min. 10 % af gulvarealet for overholdelse af dagslys. 

  • Døren (træ) på nord-siden af garagen erstattes med en 'hoveddør' der ikke lader varmen slippe lige igennem.
Min. U-værdi 1,5 med glas uden glas 1,4.
(Dør med 3 lags glas.) 

  • Isolering af gulv, vægge og loft på en eller anden måde.
200 mm isolering i vægge.
350 mm i loft.
350 i gulv. 

  • Installation en type varmekilde (varmepumpe? brændeovn? elektrisk gulvvarme? el-radiator)
Varmepumpe luft til luft, vil være mest fordelagtigt

  • Der trækkes vand og kloak/afløb ud til garagen, og lavet et lille toilet+bad+vask.
  • Installation af en varmvandsbeholder (da det nok ikke kan betale sig at trække varmt vand derud).

Fordelen ved at trække vand+kloak derhen er, at man kan udvide garagens anvendelsemuligheder, således at den fremtidige ejer af ejendommen (eller jeg selv) kan gøre bygningen til et fitness-rum, en sauna, osv.

Mit spørgsmål går i første omgang på:

  •  Hvilken varmekilde i vil anbefale til opvarmningen af de 25 kvadrameter murstensgarage (selvfølgelig under den forudsætning at jeg har isoleret garagen på den relevante måde)?
Se længere oppe. 

  • Bør jeg have fat i arkitekt/byggeingeniør/bygningskonstruktør andre typer folk, inden jeg går i gang med noget? Jeg vil nemlig gerne holde udgifterne så lave som muligt.
Det vil være en rigtig god ide

Jeg vedlægger her de oprindelige plantegninger fra år 1960 over garagen.

 Der skal opsættes en røgalarm tilsluttet strømforsyningen.

Ved ændret anvendelse skal der sættes et ventilationsanlæg op, kan udføres som en billig etrumventilation monteret i væggen.

Lofthøjde skal min. være 2300 mm fra gulv til loft. Dette kan ikke afvige. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Martin H,
Den brandalarm skal den så serie forbindes med dem der eventuelt er i huset?

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
MNK. skrev den 28-10-2019 20:51:54

Martin H,
Den brandalarm skal den så serie forbindes med dem der eventuelt er i huset?

Nej.

Ikke når det er en boligenhed for sig selv.
Der er krav om serieforbinding ved installation af flere røgmelder i samme boligenhed. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Er det muligt at gøre det hele, og først bagefter få godkendt bygingen af Kommunen?

Dvs. efter lortet står færdigt, henvende mig på kommunen og sige, at mit byggeri er færdigt, og at jeg ønsker af få godkendt boligen.

Faktum er, at eftersom råhuset (garagen) i forvejen er opført med byggetilladelse (år 1960), kræves der jo ikke nogen tilladelse til at begynde at skru og hamre lidt på denne allerede-eksisterende bygning - har jeg ret?

Fra garage til noget helt andet!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis