Lakere sort mdf plade

Hej,
Jeg har lakeret en sort mdf plade 2 gange nu med noget silke mat lak. Der står på bøtten at man så skal slibe med korn 150 inden det skal have lak 3. gang.
Jeg tænker hvorfor slibe efter 2. gang og ikke efter 1. eller 3. gang? Og skal det have 3 gange lak? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mellemslibning er for, at lakken har noget at bide i. Antal lag afhænger af brugen. Tre lag er ingen dårlig ide. Første lag er suget godt ned.

 

Så selvfølgelig ikke slibning efter 3. Lag? 
Michaels67 skrev den 28-10-2019 12:12:43

Så selvfølgelig ikke slibning efter 3. Lag?

    Siger det ikke sig selv, når man skal slibe i mellem hvert lag lak?

Hvis det skal være meget fint, så vil jeg vælge korn 180.
Den sidste slibning før slut lakken vil jeg som minimum slibe med korn 180 eller finere.
Og vigtigst af alt er, at du ikke står og lakerer i samme rum, som du har slebet i, da støv og andre partikler fra luften kan falde ned i den endnu våde slut lak.

Jo flere lag lak, jo stærkere og mere robust bliver overfladen på din plade.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Om det siger sig selv er et godt spørgsmål. Prøv at læs på beholderen herunder. 
Eftet lakering kan du nedsætte friktionen med almindelig autovoks. Effekten et størst ved højglanslak.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sorry, Michaels67
Jeg gik ud fra, at du havde læst hvad perhans lige havde skrevet: " Og der skal slibes mellem hvert lag lak, dels for at sikre vedhæftning, som Uldal siger, og dels for at tage de små ujævnhedder der kommer fra støv og træ der rejser sig (som er specielt udtalt ved vandbaseret lak). "

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Og så lige et lille pip fra mig  
Lad nu være med at tage pladen i brug før lakken er hærdet helt op.
Hærdning er IKKE det samme som tørring 
Du kan tjekke om lakken er hærdet, ved at presse en negl ned i lakken et sted der ikke er synligt (eller du kan bruge et lille stykke affalds plade, du lakerer samtidig, som kontrol).
Efterlader neglen et mærke, er lakken ikke hærdet.  

Du kan godt risikere at du skal vente flere dage/uger inden lakken er hærdet rigtigt op, alt afhænning af hvor meget lak der er på overfladen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for jeres fine svar.
Pladen er nu lakeret 3 gange og slebet mellem 2. Og 3. Lakering. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis