Hvor bred gummifuge skal jeg acceptere?

Hej alle

Jeg har prof tømrer til at udføre tømrer arbejde ifm. min tilbygning. Der er netop blevet fuget vinduer. Top og sider ser godt ud, og fugerne ligger pænt.

Men fugen i bunden er knap 30mm...!

Efter min egen mening er det 15mm for meget.

Men kan jeg tillade at brokke mig over det?
Og hvordan skal det i givet fald udbedres? Den eneste ordentlige løsning jeg kan se er at rykke vinduerne ud og bestille nye der er 15mm højere...

Jeg synes det er en træls situation, for jeg ved at jeg vil kigge på det og irritere mig over det så længe jeg skal bo her. Omvendt orker jeg heller ikke at være uvenner med tømreren, som jeg ellers har et godt forhold til 😔
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil helt klart mene at vinduet er målt forkert op. Der skal være ca. 10-15 mm fuge imellem vindue og hul. Prøv at finde monterings/opmålings vejledningen hos producenten, så har du noget håndgribeligt når du snakker med tømreren.

Er det træ/alu vinduer? Hvis det er, ser det faktisk også ud til at fugen ligger lidt langt ude.
Fugen skal ligge bag alu profilen, så luften kan cirkulere mellem alu og træ delen.
Men det kan du nemt se om den gør.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tak for svar.
Enig i at vinduet er målt forkert op. Det er også min konklusion.
Lysningen måler 123x123 cm, og vinduet måler 120x120. Som udgangspunkt fint nok med 15mm fuge i hver side minus inddækning. Problemet er bare at bunden af lysningen er høvlet skrå, så fodblikket får fald væk fra vinduet, og så bliver fugen pludselig dobbelt så bred som den burde. Der skulle kun have været en enkelt eller to mm luft i bunden. Så havde det passet når bunden blev høvlet, og fugen blev lagt...

Vinduet er træ/alu, og ja, fugen i bunden ligger næsten helt ud til kanten. Jeg har også altid hørt at fugen skal trækkes tilbage så luften kan cirkulere bagved alu-fronten...   
Hvor fugen skal ligges afhænger af producentens anvisninger. Ikke alle producenter anviser udluftning i alle af vinduets fire sider.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der kan argumenteres for at når falsen er høvlet vil den blive for tæt på vinduet i bunden og derfor er der så stor en fuge

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vis man satte et 1,5 cm højere vindue i så fugen blev mindre og du så savede en brik på 9x9 cm i 12mm plade, og stoppede den ind i mellemrummet under vinduet, ville du så kunne få den så langt ind at den flugter med ydersiden af vinduet?

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis