Kommentarer til projekt: Fjerne udhæng - og hvad så?

Her samles kommentarer til projektet: Fjerne udhæng - og hvad så?

Kommentarer vises både her og på projektet.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan virkelig ikke anbefales og fjerne det udhæng. Det er der blandt andet for at beskytte dine langsgående bjælker som vil blive nedbrudt en del ved eksponering. I stedet for kan du jo lave et nyt så man kan se dine tagrender hvilket vil ændre udseendet på dit hus positivt hvis du spørger mig

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja, det er korrekt remmen skal beskyttes. Jeg vil dog meget gerne af med hele udhænget og dermed inddække remmen samt den resterende del af facaden. Tænker lidt at sætte en plade uden på remmen og op til tagrenden som kan pudses, hermed får jeg et ensartet udtryk hvis murstenene pudses i samme omgang.
Hvis udhænget fjernes skal det ikke oplyses til kommunen for hvis det er 1m bredt og fx 10m lang  på begge sider så er det jo 20m2 man fjerner fra huset ?
Der bliver lavet komplet tegningsmateriale til kommune, men det skal ikke oplyses da huset er bygget under et ældre bygningsreglement. 
Som jeg ser det har du nu skjulte tagrender, som er svære at rense det blev meget brugt førhen, men har bevirket mange små grå hår ved rigtig mange med råd og sådan. Fjerner du det store nuværende udhæng vil du helt sikkert også få lidt mere lys ind. Remmen & stern kan du evt. beklæde med Iverplank/Hardiplank/Cimberit du kender det sikkert disse produkter vil jeg tro? De fås i mange kulører og så er du fri for at male stern om du ønsker at blive fri for det. Har selv stern & udhæng beklædt siden 2006 og har ikke fortrudt dette.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
se evt her:

https://www.trae.dk/husk-udhaenget/
Jeg er helt enig i at udhæng er rigtig godt for murværket. Der findes dog rigtig mange huse uden udhæng, hvilket jeg finder pænest. Derfor skal udhænget fjernes og hele facaden skal være i samme materialer. Om det er muligt at pudse hele facaden eller hele facaden skal beklædes med naturskifer er jeg lidt i tvivl om af byggetekniske årsager.
Vi har alle vores drømme og hvad vi synes er pænest.

Du skriver du er klar over det med murværket, du skal også tænke på om hele huset efterfølgende "ser forkert ud"
Udhænget er også med til, om sommeren, at skærme for solen, når den er stærkest og står højest på himlen.

Det lyder som du et stærkt ønske at gøre det, det er jo altid godt med en stor motivation, kunne så være godt med nogle billeder af huset til den tid, her i denne tråd, bare for selv at jeg tænker, hold kæft det ser sku meget godt ud    
Sådan et tag der er så hvidt jeg husker spær som en trekant hvor gulvbjælken går helt ud i og bære udhænget. Der er så en skunkstolpe over remmen hvis man klipper den yderste trekant af så bare skunkstolpen står tilbage så har spæret da ikke den styrke som der forudsættes i den oprindelige tegning. Hvis jeg havde et hus jeg synes skulle ændres så voldsomt ville jeg nok se mig om efter et andet hus som jeg kunne li. Men det sidste er jo bare min mening.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er korrekt tremplen skal forstærkes hvilket den også bliver 😀
Huset kræver en større overhaling hvilket vi er indstillet på.
Problematikken ligger i at finde en flot og ensartet facade med konstruktionsmæssige gode løsninger. Kunne være en hvidpudset facade. Er dog i tvivl om hvordan tremplen skal udføres således hele facaden bliver af samme materiale.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også