Adskille fatning 🤔

Jeg skal skifte ledning, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan jeg får skilt denne fatning:
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kigge ned i fatningen. Der sidder ret sikkert en lille låsepal ude i siden der skal trykkes lidt ned samtidig med at du drejer "omløberen" mod uret.

Søren O
Desværre, selve det udvendige er en fast del. Når jeg rokker i ledningen, kan jeg fornemme at den inderste del rører sig, men der sidder en eller anden låsemekanisme, som holder den på plads.
Og der sidder desværre ikke nogen synlig pal.

Prøv om du kan skille fatningen ad ved at dreje den rullerede møtrik.

fase
@Fabrin
Jeg har prøvet med håndkraft, at tage af alle kræfter. Og det rokker sig ikke, og hvis jeg tager en papegøjetang, så bliver den helt sikkert ridset og træls at se på. Det virker som sagt også, som om det yderste er en fast enhed. Det er nok en “ engangsfatning”.
Hvis du bruger en vandpumpetang, lægger du en klud mellem tangen og fatningen. Har du prøvet om du med en spidstang kan dreje fatningen ved at stikke tangen ned i de aflange huller i det inderste af fatningen?

fase
Annonce
Jeg har forsøgt med en skruetrækker i de aflange huller, og plasten er så tynd og skør, at den splinter når jeg tar fat.
Nu har jeg skrevet til Nordlux, som distribuerer lampen, for at høre om det er muligt, at skifte ledning i lampen.
Den type fatning kaldes engangs og kan faktisk ikke skilles ad. Og jo der er naturligvis ikke noget der ikke kan adskilles men det går nogen gange itu ved at prøve. Du skal have noget tyndt og lidt stærk ned i de 2 revner i siden samtidig. Der påvirker du så 2 plast modhager og den øverste del springer / kan trækkes af. Når du har skilt det ad og ser systemet siger du " var det ikke andet"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand
Jeg havde det lidt på fornemmelsen, at det var en engangs   Er det nok at stikke nedad, eller skal man påvirke udad eller indad
Jeg har luge været ude på værkstedet for at kigge i kassen med lampereservedele. Der så jeg en lignende men til pære med lille fatning. Det man kommer ned til er toppen af palen, og den skal skubbes lidt ud ad før palen slipper. Så et par stænger / skruetrækkere derned og klemme dem sammen oven over fatningen så bunden af stænger presser palerne ud.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige fået svar fra Nordlux, og det var desværre som jeg forventede. Man kan ikke skifte ledning, og det må jo betyde, at det er en "engangsfatning". Jeg har forsøgt mig med 2 tynde skruetrækkere, men plasten er så tynd, at den springer i stykker.
Så konen må finde sig i den sorte ledning . 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis