Lejelov, hvad med indskud /forudbetalt husleje?

Det er sikkert et let spørgsmål, men jeg har altid boet steder hvor jeg ikke betalte indskud /gos en ven eller et hus mine forældre ejede og lign.

Men mange "officielle steder" - udlejningfirmaer, skal man jo ligge 3 mdrs "indskud eller depositum PLUS r mdrs forudbetalt husleje.

Er godt klar over at "Indskuddet" er til fx maling, lakering af gulve osv den dag man enten fraflytter eller dør. Men hvad er de 3 mdrs forudbetalt husleje så til?

Vil det sige at hvis jeg beslutter mig for at flytte, lad os sige jeg får en kæreste og jeg skal flytte hjem til hende, eller hvis jeg kommer i fængsel eller på hospitalet, eller af en eller anden anden grund ikke har nogen indkomst, har jeg så 3 mdr jeg kan "bo" der i, uden at betale husleje så.

Eller hvad er de 3 mdrs forudbetalt husleje så for ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forudbetalt leje
Lejelovens § 34, stk. 1 regulerer også, hvor meget du som udlejer kan kræve i forudbetalt leje. Foruden depositummet og den første måneds husleje, har du ret til at kræve højst tre måneders forudbetalt leje ved indflytningen. Den forudbetalte leje kan benyttes til at dække lejeudgifterne i de sidste måneder af lejeperioden. Eksempelvis kan en lejer, der har betalt 3 måneders forudbetalt leje ved indflytningen kræve, at de 1, 2 eller 3 sidste måneder i lejeperioden fratrækkes den forudbetalte leje.
De 3 måneders leje er til at dække udlejer ind, så de ikke lider tab, hvis lejer ikke betaler husleje.
De kan dermed nå at sende lejer ud af boligen uden at lide økonomisk tab.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bare for at forstå det helt:

Vil det altså sige, at hvis jeg påtænker at flytte: hvis jeg dør, min kæreste dør eller andet gør det nødvendigt, kan jeg bor her i 3 mdr uden at betale den husleje jeg plejer? Men jeg skal så også være ude inden de 3 mdr? ER det korrekt forstået ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også