Har prævet alt

Eller det syntes jeg i hvert fald ;-)

Jeg er i gang med at skille lysgrupperne ad herhjemme, så der er færre apparater på hver gruppe.
Det gik også fint med at få gang lyset for sig selv, men jeg kan simpelthen ikke få det her punkt til at virke som vist på tegningen.

Det er lidt hurtigt lavet, men som vist er tallene sat sammen i lampestederne, og den øverste lampe vist på tegningen, lyser fint, samt afbryderen virker som den skal. Lyset inde i stuen virker også med afbryder.

MEN lampen ude i køkkenet, den hvor alle 3 kabler er samlet, kan jeg bare ikke få til at lyse, dens afbryder er forbundet igennem stuens lampe og sidder på køkkensiden af den afbryder, vist ved hullet / døren imellem.

Som skrevet syntes jeg, jeg har samlet på alle måder for at få det til at virke, og jeg ved da at lampen virker, da jeg har haft sat forsyningskablet direkte til. Men som det er nu, er det samlet som vist på tegningen nedenfor.
Håber min forklaring er til at forstå, og tak for alt hjælp.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt kryptisk. Men som det ser ud så er det rigtig monteret der hvor du har skrevet numre på hvis den blå nr-3 er tændledning .
Det ligner en gammel installation med hvid som fase og sort som nul. Fejlen ligger nok i stuelampen eller nede ved afbrydere.

Ovre i udtaget i stue skal du have sort i nul og måske videre hvis der er stikkontakter ved døren
hvid ( fase ) skal samles med en hvid ned til afbrydere hvor den skal gå videre fra stue siden på døren og om til køkken siden.
Så skal der være en tænd ledning fra køkkensiden og op igennem stue lampestedet og den samles der med den blå ( nr. 3)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du ikke få noget så enkelt som dette til at virke, skal du nok ikke selv rode med at opdele din installation i flere grupper. Det er vigtigt at huske basale ting fra fysikundervisningen, så går det lettere.
Jeg forstår ikke helt din tegning, men mon ikke du mener stikkontakt i køkkenet hvor der står afbryder (til venstre på tegningen).
Køkkenlampen skal forsynes med den blå (nul) fra forsyningsledningen, og med tændledningen som går helt ud til afbryderen som sidder ved køkkendøren ind til stuen. Tændledningen må gerne være ubrudt (uden samlinger) hele vejen. Det ser ud som om du har valgt den blå (nr. 3) som tændledning til køkkenlampen. Den skal så ende helt ude ved afbryderen til køkkenlampen.

Søren O
Tak Begge 2 for jeres svar, og ja undskyld, er gammel elektriker selv. Og burde have taget et billed af installationen inden jeg skilte ad. Men da jeg var så smart og tænke jeg sagtens kunne finde ud af det. fik jeg ikke lige denne gang taget billed.

MEN om noget, det der så er pointen her, det er at blå/nul fra min forsyningsledning, skal samles i lampen hvor nr. 3 blå ledning så også er. som vil være "fase/tændledning" i den her sammenhæng.

Har jeg forstået det rigtigt ?
Hej Søren. Det så ikke ud til at virke.

Lampe hvor forsyningen kommer ind, lyste konstant, og den anden lampe, (tæt ved væggen), virkede slet ikke.
Så i forhold til hvad "ev elmand" skriver, skulle jeg så forbinde den blå ledning "3" med den sorte ledning som går mod stuen "2" i den lampe med forsyningen.
Annonce
Du skal holde dig til de farver som installationen fra gammel tid har. Der var N sort og fase Hvid så det fortsætter du med, ellers får du det alt for indviklet.
Den blå der kommer og som du kalder nr. 3 har sikkert ikke samme lyseblå farve som nulleder i din forsyningskabel.
Glem alt om at ændre på det der virker, Du skal undersøge forbindelsen fra afbryder på køkken siden og få den ført igennem stuelampe og videre i den blå du kalder 3.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand.
Den blå er som du skriver, en lille smule mørkere end "dagens" blå, så den er da til at kende forskel på.

Her til morgen efter at have skilt kontakterne ad, kan jeg se at den blå ledning rigtig nok, er ført ned til den.
Dog desværre, må der stadig være noget galt, for hvis jeg sammensætter forsyningens Nul, og tændledningen, så lyser lampen konstant og de 2 andre lyser slet ikke.

Så skal jeg måske flytte den sorte ledning som går ind i stuelampen i stedet for og sætte den sammen med den blå3 "tændledning"
Som vist er de hvide ledninger samlet sammen med fase fra forsyningen, og de 2 sorte med Nul fra forsyningen, det gør at det kun er lampen i køkkenen (samlingspunktet) som ikke virker, men den vil jo så også kun have tændledningen i sig, og mangler jo vel så en nul.
Har du ikke forbundet køkkenlampen med den blå nul fra forsyningsledningen?

Søren O
Jo, men hvis den kun får den direkte i lampen. så virker det andet ikke. plus at den lampe lyser konstant
Jeg gik da ud fra at du samlede alle ledningerne efter numre som du tidligere har beskrevet. Den blå nul fra forsyningsledningen har nr. 2, og skal forbindes med loftlampen. Det mest enkle vil da være at samle alle "2-erne" i den ene terminaj i lampen.

Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis