Har prævet alt

Eller det syntes jeg i hvert fald ;-)

Jeg er i gang med at skille lysgrupperne ad herhjemme, så der er færre apparater på hver gruppe.
Det gik også fint med at få gang lyset for sig selv, men jeg kan simpelthen ikke få det her punkt til at virke som vist på tegningen.

Det er lidt hurtigt lavet, men som vist er tallene sat sammen i lampestederne, og den øverste lampe vist på tegningen, lyser fint, samt afbryderen virker som den skal. Lyset inde i stuen virker også med afbryder.

MEN lampen ude i køkkenet, den hvor alle 3 kabler er samlet, kan jeg bare ikke få til at lyse, dens afbryder er forbundet igennem stuens lampe og sidder på køkkensiden af den afbryder, vist ved hullet / døren imellem.

Som skrevet syntes jeg, jeg har samlet på alle måder for at få det til at virke, og jeg ved da at lampen virker, da jeg har haft sat forsyningskablet direkte til. Men som det er nu, er det samlet som vist på tegningen nedenfor.
Håber min forklaring er til at forstå, og tak for alt hjælp.
Eller det syntes jeg i hvert fald ;-) Jeg er i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er også det jeg har gjort. til start, men så lyser lampen konstant.
Derfor min egen forvirring over hvorfor det ikke virker, netop da det burde være ret simpelt hvordan det skal sættes sammen.
Det ligner at ledning 3 føres hele vejen ned til afbryderen som tændledning. Så skal alle nul samles, (2) samt med nul til lampestedet i køkkenet. og derved alle hvide (1) samles, samt med fasen fra forsyningen brun. Og så burde det virke. (ikke) ?

For i så fald, forstår jeg ikke hvorfor lampen lyser konstant, med mindre at afbryderen er stået af på en måde, der gør at den får konstant spænding.
Du bliver nødt til at stoppe med tilfældig ombytning, og alt det forvirring det medfører og så fejlfinde systematisk på den lille del der ikke fungerer. Nu prøver jeg igen at forklare hvad der skal samles.
Lyseblå fra forsyning er N forbindes med de sorte OG alle lamper inkl. lampen som ikke vil virke skal så forbindes til N også.
Brun fra forsyning forbindes med de hvide og skal gå hele vejen igennem til de 2 afbrydere imellem køkken og stue. Så virker alt andet undtagen den ene lampe som har den blå som tændledning.
Den blå som er den eneste der giver problemer, skal du fejlfinde på. I stuen skal den bare være samlet og nede ved afbrydere skal du være sikker på at den sidder alene i en klemme i afbryder på køkkensiden.
Lyser lampen konstant så afmonteres den i denne klemme i afbryder på køkkensiden, og lampen vil gå ud, ELLER hvis den ikke går ud så ligger fejlen med samling et andet sted, enten i afbryder på stueside eller i lampested.
Der må være en hvid, en blå og en anden farve nede ved de 2 afbrydere imellem stue og køkken.
Prøv lige at beskrive farver ved lampe i stue, og ved de 2 afbrydere imellem stue og køkken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld. Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke virker. Den lyser konstant. Fra lampen og til stuen går der 1 sort, 1 hvid og den blå, umiddelbart går den hvide og blå ned til afbryderen. stue lampen er en spot liste, og sidder ovenpå lampestedet, så jeg kan ikke komme til det lampested, uden at skulle skille hele det ad og det magter jeg ikke O:-)
Men de 2 ledninger sidder i hver sin klemme.

MEN om noget så lignede det samme blå ledning som fra køkkenet.
Så ja, jeg giver op og må få en elektriker på besøg. For noget må være gået galt.
Annonce
Det er en god beslutning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Godmorgen. Jeg tænkte jeg bare ville give en afslutning på sagen, og ikke mindst sige tak til jer 2 for at have hjulpet mig.
Om noget syntes jeg jo det var en ganske nem opgave at gå til, men med forskellige dumme fejl og misforståelser fik jeg da lavet godt rod i det hele.

NÅH men afslutningen blev at afbryderen vist var stået af, og det gjorde at der var konstant spænding og lys i lampen, så efter den blev udskiftet virker alt som det skal. Så det kostede lidt at "Lav-det-selv" denne gang. Til gengæld er jeg da så også færdig med el herhjemme for nu O:-)

Så tak igen for jeres hjælp og vejledning.
God tilbagemelding, og husk så at holde tungen lige i munden næste gang. Ro på fejlfind og ret kun på den del der ikke fungerer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og tage billeder så man kan se hvordan det var samlet 😛😇
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis