Renovering af 1. sal: giver plankegulv i fuld længde god nok lydisolering?

Hej,
Vi skal videre med renoveringen af vores 1. sal i vores 1½ plans murermestervilla fra 1906. Hele 1. sal nedbrydes indvendigt for både loft, vægge af brædder/puds og massivt plankegulv, da intet er tidssvarende og ruminddelingen alligevel skal ændres.

Vi tænker umiddelbart, at det nemmeste er at tømreren lægger 32mm plankegulve i fuld længde, og så derpå opfører den nye ruminddeling af lette vægge (træ- eller metal-skelet med dobbelt gips med isolering).

Mit spørgsmål er dog, om dette også er den korrekte og/eller bedste måde at gøre det på i forhold til lydisolering? Vil vi, trods isolering både under gulv og i de lette vægge, få en god nok isolering mellem værelserne i forhold til at lægge individuelt gulv i de enkelte rum (som oprindeligt)? Jeg forestiller mig at lyden så måske ikke forplantes så nemt via et individuelt lagt plankegulvet, eller er det bare et tænkt problem?

Er der nogle af jer der har idéer, forslag og/eller har praktisk erfaring med hvad der virker bedst?

På forhånd tak.

Anders, Harlev J.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der er nævneværdig forskel på lyddæmpningen om gulvene er gennemgående eller brudte under skillevægge. Gennemgående gulve har også den kæmpe fordel at rumdelingen senere ret let kan ændres.
Hvis lydisolering er meget vigtig, vil jeg mene at gulvene skal deles, pg fastgøres til hver sin bjælke. Ligeledes skal der så laves skillevægge som består at 2 uafhængige dele. 

Søren O
Mange tak for jeres input, Søren O og Rantzau.

Bolius nævner så vidt jeg kan se ikke noget om lydforplantning gennem gulve, men oplister bl.a. følgende lyddæmpning gennem gipsvægge:
  • to lag gips og isolering (45 mm), i alt 95 mm = 40 dB
  • to lag gips og isolering (70 mm), i alt 120 mm = 48 dB
Tør I gætte på en tilsvarende lille forskel i lyddæmpning ved gennemgående vs. delte gulve (almindelig tale er ca. 60-70 dB), eller tro I det vil være mere?

Vi har ikke ekstraordinær meget støj, som skal lyddæmpes, men det er bare almindelige aften-/natlyde; gåen, snorken, dæmpet tale og eventuelt en seng der knirker - you know...;-) Høj musik fra teenageværelset må vi jo nok bare leve med.

Netop nu kan jeg kun sammenligne med lyd gennem gamle vægge af brædder/puds, opdelt gulv, men også skæve, knirkende gulve. Så jeg ved ikke hvad jeg kan forvente. Det skal dog helst blive en del bedre end nu.

 

Hvad gør du hvis du en dag ønsker at skifte slidlaget men der står en væg ovenpå det?

Normalerweize laves der et gennemgående undergulv som skillevægge stilles ovenpå - ovenpå dette etableres i hvert rum det ønskede slidlag hvorunder der kan lægges dæmpende underlag.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

technojazz skrev den 26-10-2019 18:29:41

..........

Vi tænker umiddelbart, at det nemmeste er at tømreren lægger 32mm plankegulve i fuld længde, og så derpå opfører den nye ruminddeling af lette vægge (træ- eller metal-skelet med dobbelt gips med isolering).

.......

Er der nogle af jer der har idéer, forslag og/eller har praktisk erfaring med hvad der virker bedst?

På forhånd tak.

Anders, Harlev J.

 

Hej Anders

Du må for guds skyld ikke lægge et stort gulv på hele overetagen og der ovenpå opfører dine skillevægge.
Gør du det, så laver du akkurat samme fejl, som jeg desværre har gjort på min overetage.

Du vil højest sandsynligt, ligesom jeg, få problemer med støj, som forplanter sig ved gang og leg på gulvet.

Jeg kan se, at du bor ude i Harlev, og da jeg bor inde i Brabrand, så vil jeg da gerne invitere dig til at komme forbi og se min overetage, hvis du skulle have lyst? Så kan du få selvsyn for sagen.

Jeg har selv lagt foretaget opretning af gulvbjælker, lægning af massive gulvbrædder.
Der på opbygning af skillevægge i 70 mm stål, med 70 mm isolering og 2 x 13 mm gips på hver side.
Mod loft, væg og gulv er der brugt stålskinner med polyethen på.

På min overetage har jeg i dag 3 værelser og et lille badeværelse.

Min største fejl, var at jeg ikke lavede særskilt gulv i hvert rum.  
  Af skade bliver man klog, sjældent rig.

Jeg er ikke udlært håndværker, men elsker at Gør-Det-Selv, på den gode måde, og så lærer man meget af det.

Hvis du vil tage imod min invitation, så send mig en PM, så vi kan lave en aftale.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Tak for input, BOFH og Allan. Umiddelbart tænker jeg ikke undergulv/slidlag, men i stedet massiv plank, men det kunne tyde på der alligevel forplanter sig 'for meget' lyd ved et gennemgående gulv. De ville ellers være noget nemmere at lægge.
@Allan: tak for dit fornemme tilbud om at kigge forbi og få egne øjne på hvordan du har lavet din 1. sal. Jeg skriver lige en PM, så vi lige kan aftale nærmere.

 

@technojazz:
Så meget svære tror jeg heller ikke at det er, at opfører skillerumsvæggene først.
Jeg forestiller mig, at man starter med at rette alle de eksisterende gulvbjælker op, ved at skrue f.eks. spærtræ på siden af de eksisterende gulvbjælker.
Herefter indsætter man nogle hjælpebjælker, svarende til ens ruminddeling.
På disse hjælpebjælker bygger du så dine skillerumsvægge.
Skillerumsvæggene vejer i sig selv jo ikke særligt meget.
Når rummene så er inddelt, så går du i gang med at lægge dit massive trægulv.
Der skal være en afstand mellem vægge og gulv på 10-15 mm.
Husk at hvis du har for stor afstand mellem dine gamle eksisterende gulvbjælker, så skal du indskyde nogle ekstra hjælpebjælker, da dit trægulv ellers hurtigt vil kommer til at bøje ned ad.

  Jeg er som sagt ikke tømrer, men det vil være cirka sådan at jeg vil gøre det, men måske er der en faglært tømrer, som vil fortælle om ovenstående er helt ude i skoven?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis