Flytte radiator, rørføring

Jeg skal flytte en radiator og er i tvivl om rørføringen.

Det rør der før var fremløb vil jeg godt have nu er returløb og omvendt. Vil der være nogen problemer i det?

Jeg har tegnet på billedet hvor gammel radiator var (der hvor stumperne stikker op), nu afblændet, og så hvor ny skal være.

- Blå er gammel returløb.
- Rød er gammel fremløb.
- Grøn er nyt returløb og blå skal så være nyt fremløb, forkortet lidt,
- Sort er ny radiator position.

Desuden, i bunden af billedet kan ses et rør, det går til en radiator som skal helt væk. Kan jeg godt blænde T stykket af, og evt hvordan? Går ud fra det er loddet, eller skal det bygges om?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var mig der havde gulvet åbent som nu, havde jeg trukket rørne om i pex, det kræver dog at du kan komme til rørsamlingerne tidligere på strengen. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 26-10-2019 18:50:38

Hvis det var mig der havde gulvet åbent som nu, havde jeg trukket rørne om i pex, det kræver dog at du kan komme til rørsamlingerne tidligere på strængen.

 Jeg vil helst ikke lave for meget om lige nu. Det er planen at på et tidspunkt, skal gulvet op i hele huset og der skal laves gulvvarme. Jeg er dog ved at totalrenovere dette værelse nu og ville godt have flyttet radiatoren.

Hvad skulle fordelen ved pex rør være i dette tilfælde?
Så har du ikke gamle rør som er tærede.
Samt at pex er bøjelig og kan trækkes lige hen hvor du ønsker. 

Elektronikteknikeren
Du kan ikke omdøbe et fremløbsrør til retur og omvendt. De andre radiatorer i huset skal jo have det med den rigtige retning. Desuden er det pumpen i den anden ende der bestemmer.
Men det er valgfri i hvilken side af radiator du tilslutter frem og retur. Der er blænd propper som så skal byttes om med tilslutninger.
Rørene i gulvet er næsten helt sikkert svejset sammen og det er vist det man kalder vvs arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-10-2019 20:06:38

Du kan ikke omdøbe et fremløbsrør til retur og omvendt. De andre radiatorer i huset skal jo have det med den rigtige retning. Desuden er det pumpen i den anden ende der bestemmer.
Men det er valgfri i hvilken side af radiator du tilslutter frem og retur. Der er blænd propper som så skal byttes om med tilslutninger.
Rørene i gulvet er næsten helt sikkert svejset sammen og det er vist det man kalder vvs arbejde.

 Ikke det? jeg har et "et strengssystem", ikke to, fremløb og retur ender i samme rør.

Fremløbsrøret til din radiator vil være fra den første afgrening fra hovedrøret. Returrøret tilsluttes lidt længere henne i strømningsretningen. Hvis der ikke er nogen reduktion i rørstykket mellem de to afgreninger kan det godt give problemer med tilstrækkelig gennemstrømning til radiatoren, men har det virket før, så virker det nok igen.
Prøv at løsne lidt op for isoleringen ved en afgrening og se hvordan det er samlet. Måske er der gevindsamlinger.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis