Overflade på fermacell - , kalkmaling, lermaling eller lerpuds

Vi er ved at bygge nyt hus hvor indervægge beklædes med fermacell 12,5 mm plader samlet med fermacell klæbefuge (15mm plader i vådrum).

Vi vil gerne ende med en taktil og "levende" overflade. Altså noget der har lidt karakter, uden at være helt "bonderøv". Samtidig vil jeg gerne lette arbejdsgangene så meget som muligt og gerne vælge en løsning der ikke er alt for dyr heller...

Jeg overvejer derfor at spartle kanter og skruehuller i fermacellen og så male med lermaling (eller måske kalkmaling) som den hurtigste og simple løsning. Men vil manglende spartling (med spartelmasse eller alternativt lerpuds) give en grim væg?

Alternativt kan jeg også rullespartle fermacell'en og så male med en kalt eller lermaling derpå....?

Vi vil undgå plastik maling, da det er et træhus med papiruld (eller måske træfiber) i væggene og derfor skal overfladerne være difusionsåbne så det hele hænger sammen.

Nogle erfaring med lerpuds eller lermaling på fermacell?

eliteMario
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et alternativ kunne også være en cementbaseret tyndpuds.

eliteMario
Filsning (vandskuring) er et system som beskrives i monterings anvisning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Fermacell er da ikke diffusionsåbent, er det?
Men ellers kunne I overveje indfarvet spartelmasse. Dana Rustik eller Detale CPH (tidligere KABE) 
Fermacell skal fuldspartles

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Kaempekran skrev den 27-10-2019 08:44:00

Fermacell skal fuldspartles

Jeg synes nu det blive ret pænt hvis man spartler samlinger og skruehuller og sætter filt op.

Annonce
Jeg mener nu ikke at det skal fuldspartles når der filses / vandskures. Ligesom det heller ikek giver mening ved opsætning af fliser m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det skal det heller ikke. Men hvis man nøjes med at spartle samlinger, skruehuller og så maler som var op’s plan så bliver forskellen i struktur ret stor.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også