Erfaring søges: Sorptionsaffugter til krybekælder

I forbindelse med renoverings af vores gulve, overvejer vi at installere en asorptionsaffugter i krybekælderen for at nedbringe den relative luftfugtighed som er for høj. De er meget brugte i Sverige, hvor der er rigtig mange huse med krybekældre.

https://www.corroventa.se/produkter/krypgrundsavfuktare/krypgrundsavfuktare-ctr-std-tt/

Det er en simpel installation, hvor terrændækket (i vores tilfælde et klaplag af beton på uisoleret jord) dækkes af med den fugtspærre, for at begrænse den, fra jorden, afgivne fugt til krybekælderen. Herefter blokeres ventilationsristene, så rummet bliver lukket og der ikke tilføres varm fugtig luft udefra, sorptionsaffugteren installeres og vil herefter affugte luften til den ønskede relative luftfugtighed og recirkulere den. En yderligere fordel er at den kan justeres til at skabe en lille undertryk i krybekælderen, så man kontrollerer at lugtgener og evt. Radon ikke kommer op i boligen.

Der er et væsentlig energiforbrug, men set i forhold til andre omkostninger ved f.eks. helt at skulle nedlægge krybekælderen og anlægge nyt isoleret terrændæk, så virker sorptionsaffugtning som et fornuftigt alternativ.

Er der nogle herinde som kan berette om erfaringer med denne metode?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Asorptionsaffugtere er ret dyre i drift, men det er du vel klar over?
Hvis den skal køre 24/7-365 vil det koste dig lige knap 7000 kW om året.
Den skulle ifølge dit link bruge 775 watt

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-10-2019 15:28:43

Asorptionsaffugtere er ret dyre i drift, men det er du vel klar over?
Hvis den skal køre 24/7-365 vil det koste dig lige knap 7000 kW om året.
Den skulle ifølge dit link bruge 775 watt

Det er jeg klar over, og med et årligt forbrug på 7000 KW er det selvfølgelig ikke en holdbar løsning. Men da rummet bliver til et lukket miljø må det antages at tilgangen af fugt er væsentlig nedsat, så den vil køre betydeligt mindre.

Det er bl.a. de erfaringer jeg efterlyser.

Det skal måske lige nævnes at jeg ingen bærende indervægge/skillevægge har i huset, og de er placeret ovenpå gulvet som er gennemgående i hele huset pånær bryggers og bad). Krybekælderen er ét stort rum og væggene har altså intet fundament under sig. Derfor kan jeg ikke bare fjerne gulvet for så "hænger" væggene i luften :-) Så jeg kan godt acceptere et strømforbrug på 1500-2000 KW.

Ved bare vi havde en asorptionsaffugter på det lokale vandværk, den blev udskiftet til en affugter med kompressor, det blev der sparet en del energi på.
Men det er jo svært at vurdere, hvor meget den vil komme til at skulle køre.

Har du undersøgt andre muligheder, af affugtere ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-10-2019 16:12:49

Ved bare vi havde en asorptionsaffugter på det lokale vandværk, den blev udskiftet til en affugter med kompressor, det blev der sparet en del energi på.
Men det er jo svært at vurdere, hvor meget den vil komme til at skulle køre.

Har du undersøgt andre muligheder, af affugtere ?

Efter hvad jeg kan finde ud af, er sorptionsaffugtere et bedre valg i kolde omgivelser og affugter uanset omgivende temperatur, hvorimod kompressor virker bedre ved højere temperaturer pga. kondenseringseffekten.

Det med de kolde omgivelser er rigtige nok, men hvornår er det så koldt at sorbtionsaffugteren er billigere i drift? Der er vel ikke noget i vejen for at lægge isolering ud over plastfolien på dit gulv for at begrænse varmetabet. Så tror jeg at affugteren med kompressor er billigere i drift.
Om vinteren er luftfugtigheden klart lavere end om sommeren, så om vinteren er der ikke så megen fugt at fjerne.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis