Hvilken udluftning i kælder til vasketøj?

Hej med jer

Den kolde og våde sæson er efterhånden over os og jeg leder derfor efter et andet sted at tørre vasketøj: og jeg har udset mig min kælder.

Hus og kælder er fra 1972 med den sædvanlige dårlige isolering fra dengang. Kælderen har lidt høj fugtighed allerede, men ingen vandskader eller lignende. Jeg har vedhæftet et billede.

Hvordan bør jeg bygge udluftningen i kælderen for at sikre at den våde luft kan komme ud, når jeg tørrer tøj dernede?

Kunne et 100 mm rør igennem et vindue være en mulighed?

Mvh Kenneth
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der med at lave det gennem vinduet er nemmest med gamle enkeltlags ruder, men du har termoglas.

Jeg ville få et diamantbore firma til at lave et 100mm hul i væggen også smide en passende ventilator i.

Noget andet er at du har træ på væggene. Hvis der er fugtigt er det ærlig talt en dårlig ide og især hvis du tilføjer mere fugt. Hvis det var min kælder ville jeg pille træet ned. 

Ask
Hvorfor ikke tørre tøjet udendørs , det har vi altid gjort , der vil være dage hvor det ikke kan lade sig gøre , på grund af regnvejr eller meget høj relativ luftfugtighed , men udeluften i vinterperioden er stort set meget tør (absolut fugtighed) selv i frostvejr tørrer tøjet relativt hurtigt...................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Du skal huske på at en maskine fuld tøj vejer nok 3-4 kg mere i våd tilstand. Altså skal der fjernes 3-4 liter vand pr. vask. Det er meget. Så der skal enten en god meget god ventilator i væggen eller i skal tørre i carport, overdækket terrasse eller andre 1/2 udendørs steder.
Karlsmart: Det er rigtig at udeluften er mere tør om vinteren. men det gælder især hvis den tages ind og opvarmes. Ved sådan vejr som i dag med tåge så tørrer det ikke meget ude.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også