Gulvvarme - vender pumpe rigtigt?

Jeg har netop fået installeret gulvvarme, men det varmer ikke. Der er luftet rigeligt ud.
Fremløbsrør fra kedel er koldt en halv meter før pumpe. Hvis jeg slukker pumpe følger varmen med frem, men kan dog ikke cirkulere uden pumpen. 
Kan pumpen vende forkert og hvordan tjekker jeg det? 
Det er en helt ny Grundfos UMP3 pumpe.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke sætte et billede af pumpe og manifolden til gulvvarmen ind, eller er det jo rent gætteværk. Men et gæt er at pumpen godt kan vende forkert.

fase
Vedhæftede filer:
Der T stykke der sidder under pumpen mener jeg har en kontraventil i sig. På siden synes jeg at se en pil. Retning på denne pil skal under alle omstændigheder have samme retning som pilen på siden eller bagpå pumpen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg går ud fra at kobberrørene er forsyningsrør til gulvvarmeshunten. Er pilene sat rigtigt på, således at fremløb er ved den røde pil? Så er der noget der tyder på at kobberrørene skulle have været byttet rundt.
Jeg bygger min antagelse på kapilærrøret over pumpen, så fremløb til gulvvarmen må være fra øverste manifold. Så er nederste studs under pumpen normalt returløb (som Erik også antyder), og sideindløb lidt længere oppe - også under pumpen - er tilslutning af fremløbsvandet fra dit "fyr".

Søren O
Føleren (kapilærrøret) mener jeg skal sidde og måle på returvandet for at styre gulvene. Den sender så besked til ventilen, der åbner når det er for koldt, så det strømmer mere varmt vand ind, og lukker af for retur hvis det er for varmt, så det derved pumpes ned og blandes med det varme og får en omgang mere. Det kræver naturligvis at pumpehuset pumper nedad og i min optik vender det forkert.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis