Vvs-Hvilke stumper, mangler jeg?

Hejsa

Jeg har besluttet mig for at se, om jeg selv kan montere en minishunt, til gulvvarmen, på vores badeværelse..
Jeg har fået fingre i en Uponor Fluvia shunt.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-gulvvarme-gulvvarmesaet-uponor-fluvia-t-push-12-wl-x-381121143
Og vedhæfter luge et foto af det eksisterende setup.. I håb om at nogen herinde, lige kan sige hvilke stumper jeg mangler😀

Jeg forestiller mig, at afmontere lige efter de galvaniserede (eller i hvert fald grå) 90graders bøjninger. Og frem til forskruningerne (igen, undskyld, hvis jeg benævner forkert) på pexrørene.. herimellem, ville jeg tilslutte shunten..

Kommentarer er yderst velkomne, også hvis en ligger inde med de rette stumper, og vil sælge mig dem 🙂
Jeg havde blot en rigtig dårlig oplevelse med en vvs'er der monterede det hele, og gider ikke mere bøvl, med det.. så nu vil jeg selv🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.
For mig at se, så er der tilsluttet 2 gulvvarmekredse. Hvis du kun tilslutter pex-rørene øverst i billedet, får du kun tilsluttet den ene varmekreds, og når du vil ofre en shunt vil jeg da anbefale at få begge kredse tilsluttet.
Hvor har du taget billedet? Er det et sted hvor du efterfølgende kan komme til, da du ellers vil få skjulte samlinger?

Søren O
Tak for svar søren🙂
Ja, det glemte jeg at skrive. To to første pexrør er tænkt til en fremtidig håndklædetørrer, men går pt. Blot til to lukkede dåser. (Jeg forestiller mig en tørrer vil have egen termostat, derfor skal de vel bare blive dér?
Billedet er taget i skunken, hvor man let kan komme til, gennem en falsk bund i et skab.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ville helst undvære shunten, men må desværre konstatere at løsningen med returventilen ikke fungerer.. Der er kun varme i den første 3.del af gulvet..(med mindre jeg skruer helt op, men så er til gengæld også fremløbstemperatur, på gulvet😡

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Løsningen med returtermostat kan til nøds gå til helt små kredse, men den bedste løsning vil altid være en shunt af en slags.. :)
Ja, det har jeg erfaret.. Det ville være være dejligt, hvis jeg havde fået det råd af installatøren..  denne kreds dækker ca. 12 kvm.
Det er en anden snak, som kun bringer mig ud i en lang klagesang, som I ikke skal belemres med🙂 og den vækker desuden lutter dårlige minder om en umådelig dårlig oplevelse, med autoriseret og professionel arbejdskraft..
Anyways, nu vil jeg prøve at løse det selv🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det vil være fint med direkte tilkobling af håndklædetørreren.
Du skal skrue vinklerne ud af t-stykkerne og montere 2 nippelforskruninger til 15 mm kobberrør (som der er beregnet til i din shunt). Om niplerne skal være lige eller 90o må du vurdere. Så skal du bruge lidt 15 mm blød kobberrør (derfor skal det forsynes med støttebøsninger i forskruningerne). Du kan godt bukke de bløde kobberrør lidt, så du kan tilpasse, men deciderede bøjninger kræver særligt bukkeværktøj.
Hvis du ikke har tilslutninger til gulvvarmeslangerne til shunten skal du købe 2 stk. Så skal du have fat i en stump gulvvarmeslange og 2 samlestykker, så du kan forlænge dine eksisterende gulvvarmeslanger.

Søren O
Tak.. Det lyder som en helt ukendt opgave for mig.. spændende..
Der var disse stumper med, to af hver..
Jeg er uklar på, hvad de passer til.
Kobber-stumperne lå i en pose for sig.jeg har gulvvameslange (15mm, mener jeg)
Er de der pex-samlere drøn-dyre? (Ca. 100‐/stk)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Billedet viser de medfølgende komponenter til "føderørene" til din gulvvarmeshunt. Du skal ud at købe et sæt koblinger som passer til dine gulvvarmeslanger og er med 3/4" eurokonus (som passer i gulvvarmeshunten) i den anden ende.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis