Nyt gulv i gildesal - med eller uden isolering

Vi har en gammel gård fra 1929 hvor vi gerne vil bruge den ene længe til gildesal. Der er tilsyneladende tidligere støbt gulv for at udnytte længen, men det er meget ujævnt, ikke armeret og ikke isoleret.

Vores dilemma er: Skal vi bruge ekstra penge på at brække det gamle gulv op og isolere med 100 mm. Eller skal vi nøjes med, at lægge en fugtspærrende plasticfolie på det gamle gulv, rionet og så støbe? Der er plads til at støbe ca. 10 cm beton ovenpå det gamle. Gulvet er ca. 100 m2.

Der er nok at bruge penge på i det gamle hus :o) og vi har svært ved at vurdere om det er de ekstra ca. 40.000 kr. værd at brække op og isolere. Rummet skal ikke være konstant opvarmet. Måske holdes frostfrit med en varmepumpe. Hvad vil de 100 mm isolering betyde for komforten?

Vil gerne høre nogle meninger til beslutningsstøtte. På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i kun en gang imellem vil have lokalet opvarmet, så undlad isoleringen i gulvet. Så udnytter i den gratis jordvarme. Hvis i så isolerer vægge og loft nogenlunde, vil jeg tro at i har et frostfrit lokale. Det bedste ville selvfølgelig være at etablere en randisolering på indvendige side af sokkel.


Søren O
Jeg ville ikke støbe ovenpå, når du har højde tilrådighed. Skru en rem af træ på væggene og monter strøer imellem. Læg Sundolit 100 mm mellem på det gamle gulv og monter trægulv. Strøerne klodses op efter behov pr 60 cm og lægges med 60 cm afstand.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Søren og Uldal.
Tusind tak for jeres input. Begge er gode forslag. Hælder mest til betonløsningen, da der tidligere har været trægulv på strøer på et mindre areal og det gav problemer med fugt.
Det er jo rigtigt, at betonen uden opvarmning vil have en (jord)temperatur omkring de 8 grader, medmindre det fryser meget hårdt.
Min bekymring med den løsning går mest på hvor meget varme den store betonklods vil sluge når man så nogle få gange gerne vil opvarme til fest og lign.
Har nogen evt. et bud på det?
Ja dit gulv vil nok have en temperatur på ca. 8o, og det bliver ikke ret meget varmere selv om du har varme på lokalet i et par dage.
Hvis du alligevel støber, kunne du jo lægge gulvvarmeslanger i samtidig. Så har du muligheden for sidenhen at varme gulvet op de få dage der bliver behov for festlokalet. Det koster selvfølgelig nogle penge, men slet ikke i forhold til hvad der ellers skulle laves.

Søren O
Hvis det var mig ville jeg bare rette det eksisterende gulv med en gulv spartel masse istedet for at støbe mere på. Eventuelt kunne man bare støbe et klaplag ovenpå hvis man vil renovere rummet billigt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også