Problem med fremtræk på tykkelseshøvl

Jeg har nylig købt en brugt Lurem c 210 b kombineret maskine. Jeg er rigtig glad for den, men har problemer med at fremtrækket på tykkelseshøvlen ikke kan trække. Det er er hjul(Se billede) der klemmes ind mod afretterakslen, men det skrider.
Skal der være en speciel belægning på hjulet, eller hvad kan der være galt ? Er der nogen der har et bud på en løsning?   Mvh sløjderen.
47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at det kilerems hjul der er bagved, at det er slidt op, og at kileremmen går "i bund", hvilket gør den har reduceret effekt overførsels evne.
Er det denne der trækker akslen med det røde hjul?

 

Hej Steensen.
Jeg tror ikke det er det der er problemet.
Det er det røde hjul der trækker fremtrækket, og det sker ved at det røde hjul presses op mod afretterens aksel. (Lidt ligesom når man spoler tråd på en gammel håndsymaskine :-) )
Men det røde hjul skrider på afretterakslen.
Måske skulle der være en form for belægning med der kan øge friktionen, og som nu er slidt væk. Men det ved jeg ikke.
Så skal der et billede af akslen i hjulet, og fra siden af også, ellers er det svært at sige, når vi kun kan se kanten af hjulet.

Eller skal det forståes så det røde hjul er "kraftkilden" fra f.eks. et "rem træk i loftet" system, og periferien af hjulet skal trækkes af remmen, og hjulet så trækker akslen?

Jeg forstår ikke helt din beskrivelse, men hvis du smider nogle flere billeder op,er det nemmere at "analyserer sig frem".

 

Du har ret. Jeg prøver med bedre billeder i morgen. Tak indtil videre :-)
Det kunne jo også være der skulle en fladrem om det røde hjul, og at akselenden så er den anden remskive.
Og er der ikke en rem, skal der nok være en gummerulle på akselenden. (et stykke gummislange i passende størrelse, kan sikkert bruges)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Skrider hjulet også, når der ikke er belastning på?
Hvis ikke, kan det måske hjælpe at smøre landet så træet glider bedre

Med venlig hilsen

Anders

Hej Jens.
Nej jeg mener ikke der skal rem på.Det røde hjul klemmes ind mod akslen, og friktionen skal så få det til at løbe med rundt. Men de skrider. (Se biller og video) og til Anders. Det skrider også uden belastning. Jeg har renset og smurt landene.
Videoen er fra en maskine der ikke er helt mage med min, men princippet er det samme.
Her ses det røde hjul der presses op mod kutterakslen(tror jeg den hedder). Skal der være en gumibelægning eller lign. på hjulet? eller akslen? Det ser ikke sådan ud på videoen.
Det skal ikke være metal mod metal, så der skal være en belægning på enten hjulet, eller på kutterakslen.
Prøv at se videoen fra 20 minutter og lidt frem, der er en rulle på kutterakslen, det kunne godt være en gummirulle/rør
billede fra video... (synes det ligner en stump gummislange)


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der er slidt gummi af må der jo ligge nogle rester på gulvet .
Hej Jens.
Det kunne godt se ud som om du har ret. Jeg må prøve at se om jeg kan komme til at kigge helt der ind.
Desværre er der tylsyneladende en hel del der skal skilles ad for at skifte den hvis der er tilfældet :-)
Mvh Terkel
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis