Problem med fremtræk på tykkelseshøvl

Jeg har nylig købt en brugt Lurem c 210 b kombineret maskine. Jeg er rigtig glad for den, men har problemer med at fremtrækket på tykkelseshøvlen ikke kan trække. Det er er hjul(Se billede) der klemmes ind mod afretterakslen, men det skrider.
Skal der være en speciel belægning på hjulet, eller hvad kan der være galt ? Er der nogen der har et bud på en løsning?   Mvh sløjderen.
Jeg har nylig købt en brugt Lurem c 210 b... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens.
Det kan jeg godt se. Jeg har nu, ved hjælp af Google translate skrevet til en franskmand der har eksperimenteret med at lave vulkanisere og afdreje nogle. Nu må vi se om han kan forstå mit maskinoversatte budskab ;-)

Hej sløjderen
Jeg har lavet min båndsav selv og i den forbindelse, fik jeg pålagt polyurethan på støbte aluhjul. Da jeg fik dem hjem, blev de lagt i fryseren, så "gummiet" blev hårdt. Herefter kunne jeg dreje bandagen af med et knivskarpt hss stål.
Du kan få påstøbt polyurethan i Årup på fyn . Dansk Elastomer hedder firmaet.
De er vældig flinke og hjælper alle, store som små.
Venlig hilsen Johnny


Johnny cnc
Hvis du har kørt stål imod stål, hvor høvlecutteren vel kører med 5-6000 omdr/min., er der så ikke kommet nogle grimme rivninger på akslen? Hvis der er, skal du nok lige pudse den glat igen med noget smergellærred, ellers risikerer du at raspe gummioverfladen i stykker.
Polyurethan, som jeg nævner i foregående indlæg, er meget slidstærkt og anvendes netop til lignende formål. Når du engang får lavet en ny belægning, vil det nok være klogt at indkoble trykrullen, inden du starter høvlen, ellers kan du nok risikere at brænde spor i gummibelægningen.
Håber du finder en løsning, for det er en god maskine.


Johnny cnc
Hej Johnny.
Tak for gode svar. Den har ikke kørt helt stål mod stål, da der er en smule belægning af en skags tilbage, men jeg skal selvfølgelig sørge for at der ikke er oprivninger.
Dit tip med at koble ind inden jeg starter lyder som en rigtig god ide.
Mht polyurethanbelægnng, så anede jeg ikke at det kunne bruges tilden slags. Jeg kender det vist kun fra gulvlak. Men det lyder da som om det kunne være en god løsning.
... og ja det er en rigtig god maskine :-)
Mvh Terkel
Hej Terkel                                                                  Der findes mange typer polyurethan. Lige fra lak over fugeskum til skosåler. Den type de laver ved Dansk Elastomer, er massiv "gummi" og laves efter ønske fra blød til hård. De laver mange regummieringer af gaffeltruckhjul. Hvis du gør brug af dem og ikke selv har mulighed for at afdreje banen, er det også noget de kan gøre. Hårdheden på gummi måles i en enhed der kaldes Shore A og for at få en fornemmelse af hvad det er, er rulleskøjtehjul ca. 78-82 Shore A og jeg vil mene at det er ca. den hårdhed du skal bruge. 

Johnny cnc
Annonce
Hej Johnny.
Der lærte jeg da noget nyt. Dejligt! Det lyder som en rigtig god løsning. og jeg har en god kammerat der er skrap på en drejebænk :-)

Hej sløjderen, jeg har en maskine magen til og har haft samme problem, akslen og det røde hjul var helt nøgne, "dermed intet fremtræk", så jeg vidste ikke hvilken en af delene der skulle side gummi på, jeg løste det ved at lime et stykke gumme slange på akslen, dog har jeg fortrudt lidt, fordi jeg syntes at fremtrækket kører lidt for hurtigt, havde jeg sat gummi på ( hjulet ) ville jeg have fået en lidt lavere gearing, som kunne have minsket kutterslagene en smule men det er jo smag og behag. 

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Hej Maskintekniker.
Hvad slags slange brugte du og hvilken lim?
Ideen med at lime gummi på hjulet i stedet er måske ikke helt dum? Det var da værd at overveje. Måske en ring af slangen fra et scooterhjul kan gøre det?
Mvh Terkel
Inden du kaster dig ud i noget dyrere, kan du evt. prøve om du kan klippe et gummibånd ud af en gammel bilslange. Mon ikke du kan tigge en gammel slange ved en dækmontør. Den kan du så bare lime fast.
Sikaflex 11 FC limer på næsten alt, men koster også ca. 150kr for en patron.

Johnny cnc
Hvilket mål har den "afbarkede" rulle, hvis du måler den op med udvendig, indvendig, samt hul mål, kunne det jo være der kom nogle bud på løsninger....

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis