retur temperatut

hvor hvor bør returløb på fjernvarme forventes at være på redan varme veksler . til brugsvand med cirkulation.
cirkulations temperatur er ca grader .

er der forskel på danfoss retur termostat fjvr ventil 10-50 grader og en 10-80 grader andet end temperatur.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normal er varmt vands veksleren direkte styret af dedikeret ventil reguleret af varmt vands afgangs temp. Retur til fjernvarmen er afhængig af hvor stort varme forbrug der er i heateren til varmt forbrugs vand.

ang 50 og 80, er det et spørgsmål om skalaen de kan arbejde inden for, og dermed hvor nøjagtig en "fin justering" du kan lave vha. større eller mindre bevægelser af thermostaten.

 

Tak for svar. 😊
Hvis jeg har forstået korrekt vil en 10-50
Være bedre til at regulere når vandet altid ligger i det område.
Når jeg bruger vand er afgangsrør helt kolde.
Det er når veksler står i tomgang og bare skal holde cirkulation varmt jeg Sys afgang på fjernvarme er meget varm.
Det bliver styret af danfoss 10-80 termostat.
Kan prøve at sætte billede ind.

Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Det skal også blive koldt når du bruger varmt vand, da du så har modstrømning, hvilket resulterer i du hiver mest mulig varme ud af fjernvarmen.

Du skal som sådan også have en 10-80 regulering, da du skal holde en varm vands temperatur på 55° ±2°C, for at slå legionella ihjel (over 50°C) men under 60°C for at undgå kalk udfældning

 

Annonce
Okay tak igen..
Veksleren er født med en 10-50 men den var i stykker.
Fik at vide det med bakterier kun er problem hvis det er en varmtvand beholder
Det er som sådan også korrekt, men nu skriver du selv at du har varmt vands cirkulation, hvilket så kræver 55°, da det så står og cirkulerer, og dermed har rørene som beholder.
Hvis det er en "direkte gennemstrømnings varmer", så er det fint nok ellers, men det er stadigvæk en god sikkerhed at holde sig deroppe, til trods for det koster (marginalt) lidt ekstra varme.

 

det giver god mening.
Det skønt at blive klogere..
Et gennemsnitligt forbrug til at holde cirkation
Kørende når alt andet er lukket ned.
På Ca 20 liter fjernvarmevand er det normalt.
Et hus bygget sidst i 70erne.
Ønsker god weekend og takker for din tid 
Det har jeg ingen anelse om, da jeg ikke har cirkulation men kun direkte varmt vand.
Men det lyder ikke helt ud i skoven, at du bruger 20*4,19*40=ca 140W/3,35kWh pr døgn, ved en afkøling af fjernvarmen på 40°, hvor du sikkert har væsentlig ringere afkøling ved cirkulationen kun, og dermed væsentlig lavere varme forbrug på circkulationen.

Men der er penge at hente/spare ved at efter isolerer rør, og evt. skrue ned for circ. pumpen til varmt vand.

 

20x4.19x40
Hvad er formlen. På at omregne m3 til khw

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis