Aflange huller

Hej.
Jeg er ved at bygge en lænestol.
Ryggen skal bygges op af en ramme med 5-6 lodrette tremmer.
Mit spørgsmål går på hvordan og med hvilket værktøj skal jeg lave de aflange huller til tremmerne.
Tremmerne er ca. 8mm tykke og ca. 45mm brede. 
Er det en overfræser, lamelfræser eller boremaskine eller noget helt andet der bruges til det formål.
Billede er til forklaring

På forhånd tak.

Mvh Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den nemme, men dyre måde, er at bruge en Festool Domino, men dine tremer er lige lovligt tynde til at det kan lade sig gøre, jeg mener de tyndeste dominier er 4 mm.
Den mere traditionelle metoder er at mærke op hvor det aflange hul skal være, bore det meste ud med en boremaskine, evt. en søjleboremaskine, og så rense hullet op med et stemmejern.
Eller finde et maskinsnedkeri der har en kædestemmer eller mejselstemmer.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg vil også sige at du skal mærke op, bore en række huller med et bor der er 1mm mindre end tykkelsen på dit færdige hul, og så bruge et stemmejern til at rette resten af.
Det er stort set umuligt at lave den slags huller med en overfræser, med mindre du bygger en pantorouter Klik her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svar.
Jeg prøver det af med bor og stemmejern :-)
Feeed maskine den der pantorouter!!
Min overfræser vil være udmærket til opgaven. Den har påsat land der kan stilles med 1/10 mm
. Men man skal have en start og slutstop som kan på spændes emnet.
Det kan være udskæring i et stykke krydsfiner, som er 37 mm større en bredden på overfræser. Så kører du med 8 mm fræsejern, og bevæger dig 37 mm Det ender så med 45 mm hul.
Fordelen ved overfræser er de bliver ens. Enten ens rigtig eller ens forkert.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis