"Gammel" gulvvarme på ny shunt - hvorfor virker det ikke?

Hej - jeg har læst utroligt meget på dette forum (TAK!), men nu vil jeg begive mig ud i min første tråd, da jeg hverken kan finde svar her, på nettet eller hos min VVS'er.

Jeg har gang i et stort renoveringsprojekt af et 180 m2 hus fra 1964. En af de store ændringer er at der er kommet gulvvarme i størstedelen af huset....men jeg er løbet ind i et irriterende problem:

Huset havde allerede gulvvarme i et badeværelse, men det virker ikke efter at være koblet på min shunt. Gulvet er iskoldt, VVS'eren har tjekket det igennem to gange og der er åbent max for alt - uden held.
De sidste par uger har mit byggeprojekt været sat i stå fordi jeg ikke tør lukke de sidste gulve før dette problem er løst. Kan i gennemskue hvad der kan være galt?

  • Badeværelset er et støbt gulv fra 2014 på ca 9 m2 og jeg tror gulvvarmen er lavet med 15-16mm alu-pex.
  • Der er frem og tilbageføring til shunten i 15mm pex, disse udgør i alt 25 meter.
  • Inde på badeværelset er fremløbet fint varmt, returen er iskold.
  • Udover badeværelset er der fem kredse på mellem 50 og 80 meter i ø20 pex. Disse er lagt i et let terrændæk med trægulv.
  • Jeg får snart yderligere to små kredse fra en lille entre og et mini-toilet, der hver er ca. 2 m2. Disse bliver i 16mm pex i støbt terrændæk.
  • Fremløbstemperaturen er sat til 34 grader, termometeret viser 40 grader (må ikke være højere)
  • Alle returslanger er kolde og ingen af mine gulve virker "for varme".
  • Shunten er af denne type: https://www.vvsnetto.dk/produkt/danfoss-link-komplet-traadloes-gulvvarmestyring-inklusiv-pumpe-10-kredse/
  • Shuntens pumpe kører på max. og der er helt åbent på returen fra badeværelset.
Min egen terori er at problemet er pga. rør dimensionering og den nu noget lavere fremløbstemperatur. Dvs. at der ikke kommer nok flow til at afsætte nok energi.
Hvis det er korrekt skal badeværelset i stedet fodres direkte fra mit fjernvarme unit (old-school med termostat i rummet). Men tror i at det er der problemet ligger? Og skal de nye små kredse også laves på denne måde?

Jeg er meget frustreret over dette problem og vil være evigt taknemmelig hvis I har mod på at hjælpe. Der er så galt at min tre årige søn siger "gulvet er dejligt varmt far" bare for at trøste mig   
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke tage et billede af din manifold med pumpe osv. Når du skriver. at fremløbet til badeværelset er varmt, men returen er kold. Det kunne tyde på, at flowet er meget lavt. Har du mulighed for at regulere flowet? Billeder af manifold.

fase
Som man kan se på billedet, så er der endnu ikke nogen styring på systemet. De fire kredse der er koblet på, ud over badeværelset,er samme rum der er opdelt i fire zoner.
Du har ikke monteret flowmålere på retur fra gulvvarmekredsene. Hvordan vil du så kunne regulere dine kredse ind? Nå, lad os begynde med at du tager telestaten til badeværelset af og ser om der kommer gennemstrømning i kredsen. Hvordan vil du i øvrigt have, at systemet skal kunne virke, når der ingen styring er koblet på?

fase
S. Fabrin: Jeg ved godt at det ikke er optimalt uden styringen, men hvis jeg f.eks. lukker alle kredsene undtagen badeværelset (der står helt åben), så kommer der ikke varme - her havde en styring ikke gjort nogen forskel som jeg ser det?
Ang. flowmåler, så er shunten købt som et sæt og der var ikke nogen med - bør jeg får det monteret? Jeg gik udfra at man blot brugte danfoss tabellen til at indstille returen (efter meter pex)?
Annonce
Ja, du har ret i at du kan følge tabellen med m. pex. I den indstilling indgår både længde og diameter. Prøv at indstille til max flow på badeværelsekredsen og se, om det hjælper. Uden flowmetre famler du lidt i blinde, fordi du ikke kan se flowet eller om der overhovedet er et flow. Hvor varm er returen fra manifolden for øvrigt? 

fase
Er du evt. i stand til at erstatte 15mm pex frem/retur med 20mm? Det vil fjerne en flaskehals i loopet, at frem/retur bliver større, selvom selve varme slangen er 16mm.

Det lyder som om du er for utålmodig mht. det gamle gulv. Husk på, der skal opvarmes nogle tons beton og klinker, og hvis ikke der er lagt tilstrækkeligt med isolering under, også en masse jord! Det er ikke noget der bliver varmet op på 1-2 timer, nærmere 1-4 døgn. Forsøg evt. at måle temperaturen på retur slangen, og se om denne bliver højere over tid.

Jeg antager at du/din VVS har bekræftet at der kommer vand frem & retur til/fra gulvet helt henne ved dine shunts.
Edit: Stavebøffer.

 

Det er blandingen af ø20 kredsene og badeværelsets 15-16mm pex der også gør det lidt svært for mig når jeg ikke har andet en tabellerne. Nogen idé om hvordan man omregner ø16 til ø20?
Jeg kan ikke se nogen steder der sælger løse flowmeter... skal man virkelig købe det som en hel manifold...
Jeg har ikke temometer på selve returen fra shunten, men termostaten er sat til knap 35 grader og røret er relativt koldt.
Som du siger så famler jeg rundt i blinde, men har virkelig svært ved at finde ud af hvad der er det rigtige næste skridt. Ville hade at gøre gulvene færdige for så at skulle pille det hele op igen for at ændre på min rørføringe.
Steensen: Gulvet er fra 2014 så jeg håber at der ligger lidt isolering derunder :) Men vi har haft vand på i nogle uger nu og VVS'eren har været og tjekke for luft og gennemstrømning to gange... så det er derfor jeg ikke helt ved om der kan være andet tilbage end simpelthen at koble det tilbage på fjernvarmen pga. de lange tynde pex der er brugt. Jeg har desværre ikke mulighed for at skifte større diameter.
Du skal regulere din gulv kreds efter mindste diameter, og hvis du har 16mm pex, nytter det ikke noget du regulerer efter 20mm, omkalibrer din shunt til 15mm, som PT er den mindste diameter du har på det gamle badeværelse.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis