"Gammel" gulvvarme på ny shunt - hvorfor virker det ikke?

Hej - jeg har læst utroligt meget på dette forum (TAK!), men nu vil jeg begive mig ud i min første tråd, da jeg hverken kan finde svar her, på nettet eller hos min VVS'er.

Jeg har gang i et stort renoveringsprojekt af et 180 m2 hus fra 1964. En af de store ændringer er at der er kommet gulvvarme i størstedelen af huset....men jeg er løbet ind i et irriterende problem:

Huset havde allerede gulvvarme i et badeværelse, men det virker ikke efter at være koblet på min shunt. Gulvet er iskoldt, VVS'eren har tjekket det igennem to gange og der er åbent max for alt - uden held.
De sidste par uger har mit byggeprojekt været sat i stå fordi jeg ikke tør lukke de sidste gulve før dette problem er løst. Kan i gennemskue hvad der kan være galt?

  • Badeværelset er et støbt gulv fra 2014 på ca 9 m2 og jeg tror gulvvarmen er lavet med 15-16mm alu-pex.
  • Der er frem og tilbageføring til shunten i 15mm pex, disse udgør i alt 25 meter.
  • Inde på badeværelset er fremløbet fint varmt, returen er iskold.
  • Udover badeværelset er der fem kredse på mellem 50 og 80 meter i ø20 pex. Disse er lagt i et let terrændæk med trægulv.
  • Jeg får snart yderligere to små kredse fra en lille entre og et mini-toilet, der hver er ca. 2 m2. Disse bliver i 16mm pex i støbt terrændæk.
  • Fremløbstemperaturen er sat til 34 grader, termometeret viser 40 grader (må ikke være højere)
  • Alle returslanger er kolde og ingen af mine gulve virker "for varme".
  • Shunten er af denne type: https://www.vvsnetto.dk/produkt/danfoss-link-komplet-traadloes-gulvvarmestyring-inklusiv-pumpe-10-kredse/
  • Shuntens pumpe kører på max. og der er helt åbent på returen fra badeværelset.
Min egen terori er at problemet er pga. rør dimensionering og den nu noget lavere fremløbstemperatur. Dvs. at der ikke kommer nok flow til at afsætte nok energi.
Hvis det er korrekt skal badeværelset i stedet fodres direkte fra mit fjernvarme unit (old-school med termostat i rummet). Men tror i at det er der problemet ligger? Og skal de nye små kredse også laves på denne måde?

Jeg er meget frustreret over dette problem og vil være evigt taknemmelig hvis I har mod på at hjælpe. Der er så galt at min tre årige søn siger "gulvet er dejligt varmt far" bare for at trøste mig   
Hej - jeg har læst utroligt meget på dette forum... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Flowmålere til gulvvarme kan du købe f.eks. hos nedenstående link. Flowmålerne gør det lettere at indregulere systemet.

Flowmåler til gulvvarme
Omregning mellem areal af rør med forskellig diametre gør du sådan (D1/D2)2 . Altså (20/16)2 = 1,252 = 1,56. Et rør med diameter 20mm har et areal på 1,56 gange så stort som et 16 mm rør.
Start med at få flow i badeværelseskredsen og gå så videre derfra.

fase
Tak for de gode input - det hjælper det hele.
Jeg vil få købt sådan en håndfuld flow-målere, tak for linket!

Når jeg har dem installeret, hvordan vilI så gå fremad og er der evt. andet der bør monters for at hjælpe? Hvordan ved jeg hvilket flow der skal være og kan det undgåes at skulle lukke for mine ø20 kredse? Det bliver ret koldt hvis de ikke kører bare lidt.

Tak!
S. Fabrin skrev den 24-10-2019 13:50:43

Flowmålere til gulvvarme kan du købe f.eks. hos nedenstående link. Flowmålerne gør det lettere at indregulere systemet.

Flowmåler til gulvvarme
Omregning mellem areal af rør med forskellig diametre gør du sådan (D1/D2)2 . Altså (20/16)2 = 1,252 = 1,56. Et rør med diameter 20mm har et areal på 1,56 gange så stort som et 16 mm rør.
Start med at få flow i badeværelseskredsen og gå så videre derfra.
Med din formel får jeg det ca til at se sådan ud i forindstillingen. Jeg har brugt danfoss kvik beregner til at finde forindstillingen...
Hvis dette er tilfældet, gør badeværelses-kredsen det så ikke noget svært at indstille de andre kredse korrekt når de står så lavt?
I den øverste del af manifolden. Har du pillet hætter af og set at der er helt åbent på fremløb? Der var en ting som drillede mig lidt tid siden: Der er en lille krans som stopper for at man kan skrue umbraco ud af. Check den. Evt sammenlign med hvor langt de andre er skruet ud..

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis