Strømkilde 12V forbrugsbatteri ( batteribank) fra mindre solcelle anlæg 2 batterier a 85 amp

Hej i forbindelse med bygning af et havehus ( til redskaber m.m) vil jeg opsætte nogle lamper der bruger 12V strøm. Jeg har en batteribank fra et mindre solcelleanlæg og vil tage strømmen derfra. Kan jeg sætte en sikringsboks ind imellem batteri og lampe ( der bruger 3w samt et tænd-sluk anlæg der max bruger 8w). Her på sikringsboksen står der : en indgang og 4 udgange. Hvis indgangen er fra - polen, hvor gør jeg så af + polen. Og et sidste spørgsmål. Kan jeg i den anden ende altså i havehuset sætte en ny sikringsboks så jeg kan fordele strømmen til evt flere lamper ? Tak for snarlig reaktion!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du sætter en sikringsboks ind mellem batteri og forbruger. Plus fra batteri fører du med en kort ledning til din sikringsboks. Derefter deler du ud til dine forbrugere. Minus samler du bare på en koblingsplint (ligner en sikringsboks uden sikringer). Du kan nøjes med to koblingsplinte (en til + og en til -) i den anden ende af huset, når du går ud fra en sikring ved batteriet. Brug nu ikke for tynde ledninger (min 1,5 mm2)

fase
Jeg har tidligere her i forrummet spurgt til en mulighed for atOprette en sikringsboks i forbindelse med mit off-grid anlæg fra 2 stk. solcelle paneler. Jeg har nu købt en sikringsboks og har fåetInstalleret forbindelsen til mit nye havehus fra mine batterier. Nu er jeg lidt i tvivl med det videre forløb. Udover havehuset har jeg 3
Andre kredsforbindelser jeg skal have sat op. Den sikringsboks jeg har
Købt er en der har 1 indgang og 4 udgange. Nr 1 er ført til mit havehus
Og det kører med strøm – så ingen problemer !
Men med de andre er jeg i tvivl. Hvordan forbinder jeg de kredse:
2. Inde i mit hus har jeg 2 computerblæsere, 12 volt der hver trækker omkring
2 wat.
3. I skuret hvor batterierne er placeret er der en 12 volts lampe der
Også skal forbindes. Også max nogle få wat.
4. I haven har jeg 3 lysspots der hver trækker max 2 wat.
Hvordan forbinder jeg disse. Forbindelse til nyt havehus.
I princippet har jeg ført + ledningen fra batteriet til sikringsboksen og
Derefter benyttet udgang nr 1 med en sikrings der passer. – ledningen har
Jeg med en kronmuffe ført udenom sikringsboksen.
Skal de resterende 3 kredse laves nøjagtig som den første der ses lavet på
Vedhæftede foto eller er de andre lidt anderledes? Håber nogen kan hjælpe
Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen når det drejer sig om strøm. Lad mig
Venligst høre. TAK

Inden vi fortsætter, kunne jeg tænke mig at se et bilede af din styring til batteri og solceller, den grå kasse i det midterste billede. Det ser nemlig ud som om du har to udgange, nemlig en til batteriet og en til forbrugere. Hvis der er udgange til batteri og forbrugere, skal dit system ændres, så forbruget kommer fra, gætter jeg på, de to klemmer yderst til højre.

fase
Tak Fabrin fordi du stadig "gider" se på mine ting. Her er vedhæftet 3 billeder der viser hvordan solcellerne via min regulator forbindes til batterierne. - ledningen er den sorte der kommer ind forneden i min batterikasse - den røde er + der også kommer fra regulatoren. Det sidste billede viser skærmen på regulatoren og hvordan der lades m.v. Håber det giver mening. Jeg har aldrig haft fejl på den måde det er sat op! ? ( Inverteren bruger jeg ikke for øjeblikket fordi jeg synes taget er større end det jeg opnår i drift. Den sorte ledning du ser på billedet er op til min 12V lampe der hænger ovenover batterikassen. Men der er ikke endnu forbundet - da jeg jo vil ha´  den via Sikringsboksen også.....(den er iøvrigt fjernet på sidste billeder).
For at udnytte din regulator rigtigt bør du forbinde den anderledes.
1. Dine solceller forbinder du til klemmerne Solar
2. Dit batteri forbinder du til klemmerne Battery. Brug noget mindst 2,5 mm2 blød ledning (thansen).
3. Dit forbrug tager du fra klemmerne Load. Grunden til, at du skal forbinde dit forbrug til Load, er, at din regulator så overvåger batterispændingen og kobler forbruget fra inden batteriet bliver afladet til en skadelig værdi. Det kan godt være, at det virker, som du har forbundet det nu, men det er forkert brug af regulatoren.
Dit forbrug kobler du så med plus til den sikringsboks du har. Minus køber du en række kronemuffer, som du sløjfer sammen i den ene side og bruger den anden side som afgang til dine forbrugere.
Du bør også ofre noget mindst 6 mm2 ledning til at koble batterierne sammen med. (thansen).
Du skal heller ikke bruge installationskabel til at forbinde til spadestikkene. Det er ingen af tingene beregnede til. Køb noget 2x1,5 mmmangekoret (blød ledning) kabel. Du kan, til 12V, bruge højttaler kabel. Endelig bør du købe en tang til at presse dine spadestik fast med. 

fase
Annonce
Mange tak Fabrin. Jeg finder de ting jeg skal købe og sætter det derefter i værk. Rigtig mange tak ofr hjælpen. Dejligt at den kan hentes her i forum. TAK
S.Fabrin. Jeg tillader mig lige at spørge om noget jeg mener ikke at have fået svar på. Med hensyn til + ledningen skal den jo kobles til på sikringsboksen's indgang. Der sidder i forvejen et stik fra den 1ste kreds. Skal 2-3og 4 ligeledes kobles til de´r. Nu hedder sikringsboksen jo 1 indgang og 4 udgange. Troede egentlig at jeg kunne spare lidt ledning på den måde?  -nus ledningen har jeg forstået skal kobles sammen med kronmuffer. TAK
Plusledningen fra Load forbinder du til sikringsboksens indgang. Du har nu fire udgange, som du kan sætte en sikring i hver, og dermed har du fire udgange. Det vil sige at den næste tilslutning, som du ønsker skal have sin egen sikring, sætter du på udgang 2 og så fremdeles. Du behøver selvfølgelig ikke lave en udgang til hver brugsgenstand. Du kan udmærket have flere brugsgenstande på f.eks. udgang 1. Du trækker bare en ledning/kabel til første brugsgenstand og derfra videre til næste brugsgenstand.

fase
Tak for hjælpen. Jeg har fået alle mine lyskilder/blæsere forbundet og dcet virker fint på den måde du har skitseret. Tusinde tak for hjælpen.
Tak for tilbagemeldingen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis