Beregne strøm i hver fase

Hej LDS,

Er der nogen der kan hjælpe mig med et udtryk for strømmen i hver fase som funktion af modstanden. Se billede:


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gennerelle formel for beregning af strøm er I(A) = U(V)/R(Ohm).
Lad os se på din tegning og få den tildelt nogle betegnelser. Lad os kalde spændingerne for U1, U2 og U3 så de hører sammen med de respektive modstande. Strømmenes retning er afhængig af spændingen i fasen i forhold til de to andre faser. Men lad os betragte faserne hver for sig, på den måde at spændingen er i max, og strømmen dermed går ind i fasen og fordeler sig til de to andre faser. Det betyder, at når en fase er i max, så er de to andre forskudt 120° henholdsvis forud og bagud. Drej din figur så L1 peger opad og de to andre nedad. Dette skifter så næste gang vi betragter figuren er L2 i max osv.
I1 = U1/R1 +U3/R3
I2 = U2/R2 +U3/R3
I3 = U1/R1 +U2/R2
Dette er en lidt simplificeret beregning, fordi når strømmen i L1 måles, går der også strøm mellem L2 og L3 osv. Men det var ikke det, dit spørgsmål drejer sig om? Strømmenes størrelser og retning kan beregnes ved hjælp af Kirchhofs Love. I praksis ville jeg bare måle strømmene med et tangamperemeter.

fase
S. Fabrin skrev den 23-10-2019 23:24:45

Den gennerelle formel for beregning af strøm er I(A) = U(V)/R(Ohm).
Lad os se på din tegning og få den tildelt nogle betegnelser. Lad os kalde spændingerne for U1, U2 og U3 så de hører sammen med de respektive modstande. Strømmenes retning er afhængig af spændingen i fasen i forhold til de to andre faser. Men lad os betragte faserne hver for sig, på den måde at spændingen er i max, og strømmen dermed går ind i fasen og fordeler sig til de to andre faser. Det betyder, at når en fase er i max, så er de to andre forskudt 120° henholdsvis forud og bagud. Drej din figur så L1 peger opad og de to andre nedad. Dette skifter så næste gang vi betragter figuren er L2 i max osv.
I1 = U1/R1 +U3/R3
I2 = U2/R2 +U3/R3
I3 = U1/R1 +U2/R2
Dette er en lidt simplificeret beregning, fordi når strømmen i L1 måles, går der også strøm mellem L2 og L3 osv. Men det var ikke det, dit spørgsmål drejer sig om? Strømmenes størrelser og retning kan beregnes ved hjælp af Kirchhofs Love. I praksis ville jeg bare måle strømmene med et tangamperemeter.

 

Hej Fabrin,
Mange tak for din detaljerede forklaring. Jeg har 6 stk. varmelegemer som jeg kan måle mig frem til er opbygget og sat sammen som nedenfor:

Min plan er at luse 2 af ledningerne på alle 6. Så skal jeg bare lige have beregnet modstanden og så kan jeg bruge din formel til at bestemme strømmen. Jeg har 3 x 16A til rådighed... Der bliver allerede trukket lige under 3A på en af faserne.

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hvis du med  6 modstande mener 2 x 3 af de viste, så er det parallel kobling af modstande ( 2 ens).
1/Rp = 1/R1 + 1/R2 eks. 1/Rp = 1/45 +1/45 => 1/Rp = 0,022 + 0,022 => 1/Rp = 0,044=> Rp = 22,72 Ohm. Pga afrundingsfejl giver det en fejl på 0,022 Ohm. Det rigtige resultal er selvfølgelig 22,5 Ohm. Når der bliver trukket 3A på en af faserne, kan du beregne modstanden R= U/I R= 400/3 => R = 133,3 Ohm. Hvis du har 16A til rådighed kan du trække 400x 1,73 x 16 = 11000 W eller 11 kW
Hvis ikke det var sådan, du mente, skriver du lige.

fase
Er det 6 stk 3-fasede varmelegemer du har, med modstand identisk ala din pink seddel?
Eller er det 2stk af hver af de 3 du illustrerer?

 

Steensen skrev den 25-10-2019 07:11:17

Er det 6 stk 3-fasede varmelegemer du har, med modstand identisk ala din pink seddel?
Eller er det 2stk af hver af de 3 du illustrerer?

 Det er det første. Eller dvs. det troede jeg på det tidspunkt. Pludselig gik det op for os at 45 + 68 gav 113. Så dvs. der er kun 2 modstande i serie mellem hvid og sort ledning. Hvad den røde ledning skal bruges til ved jeg ikke. Jeg har koblet de 6 gange to modstande ligeligt mellem hver fase så de er i parallel 2 og 2 og 2.

Det giver 56,5 ohm mellem alle 3 faser og 3 x 2,8 kW. Strømmen regner jeg til 14,1 A efter fabrins formel. Det passer også med hvad jeg måler med tangamperemeteret. 

Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Annonce
Så er det aht. du kan køre hvert varmelegeme i trin 1, 2 eller 3 (begge), aht. du så kan regulere i flere trin hvor meget varme du har behov for, f.eks. i et genvex indblæsnings varmelegeme.

 

Det er samme system som de gammeldags kogeplader. Der kan så bruges 2 faser og et 5 eller 6 trins omskifter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis