Tage gammelt vinyl gulv af

Hvordan gøres det nemmest? Jeg skal have lavet nyt køkken, og skal have det gamle vinyl gulv af først... Men det sidder ubehjælpeligt fast 🤷‍♀️

Jeg har købt mig en varmepistol til formålet - men den gør det ikke stort nemmere... Andre metoder til at få sådan noget gammelt skrammel af? Det smuldrer og det sorte ‘lim’ nedenunder er næsten umuligt at få skrabet af 😬

Mit ellers lille køkken føles pludselig enormt stort 😂😂

Det har jeg aldrig prøvet før - så det kan jeg helt sikkert godt!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte en spade som jeg sleb skarp med vinkelsliberen. Så kan du bedre stå op og støde hårdt ind i kanten.
Det sorte "beg" neden under sidder sindssygt godt fast, så jeg valgte den hårde metode, at slibe det af med en slibekop på vinkelsliberen. Det sviner helt vildt, så sørg for at lukke døre hermetisk med plast og tape og pak dig selv ind med sikkerheds briller, øreværn og ånderets værn  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad med en "Feincutter" - eller den slags?  jeg ved ikke hvor effektive de ville være til dette??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig med Elmichael

6.2 Vinyl til gulv
ProduktnavnConchita-Aquanon m.fl.
ProducentUkendt
AnvendelseGulvbelægning
PeriodeCa. 1965 til 1980
StandardmålBanebredde: Ca. 2000 mm
Tykkelse: Ca. 2,0 mm
FarveMange farver og mønstre
OverfladeJævn, glat, elastisk
EgenskabVandtæt, smidig
MaterialePVC, blødgørere, fyldstoffer, stabilisatorer, m.m.
på et underlag af imprægneret asbestkarton
ForvekslingVinyl- og linoleumsbelægninger uden asbest
AnvendelsesomfangStort

6.3 Vinyl til gulv og væg
ProduktnavnColo-Vinyl, Vinylflex, Semflex, Floorflex, Deliflex m.fl.
ProducentIsær tyske og engelske fabrikker
ImportørFlere importører
AnvendelseGulvbelægning, vægbeklædning, belægning på bordplader.
Der er ofte anvendt en bitumenklæber under vinylfliserne
PeriodeFra 1930 til 1980
Standardmål
Fliser250
229
250
300
330
500
124
229
250
300
330
500
1,3
1,6
1,6
1,8
2,0
2,5
2,5
2,5
Banevarer
1200
1600
2,0
2,0
2,5
2,5
FarveEnsfarvet eller marmoreret
OverfladeJævn, glat
EgenskabVandtæt, smidig
MaterialePVC med asbest (ofte 1-5 %)
ForvekslingVinyl- og linoleumsbelægninger uden asbest
Anvendelses-omfangStort

Jeg endte ud med ‘den lette’ løsning - jeg ringede til vores lokale gulvmand og fik dem til at komme og skrabe det af... bedste 2100kr jeg har betalt til huset endnu, fremfor at døje selv 😂😂😂

Det har jeg aldrig prøvet før - så det kan jeg helt sikkert godt!
Annonce
Og ja - de sagde det var asbest 👍👍

Det har jeg aldrig prøvet før - så det kan jeg helt sikkert godt!
Godt der kom styr på det.


Det fikser jeg...
Ja det så ret så sikkert ud til at være med Asbest og det fortæller du også at det var. Så godt at professionelle tog hånd om det. RIGTIG GODT hvis det blev gjort forsvarligt.
OBS: Det råd som "Natur" kommer med ved blot at henvise til et elvæktøj der kan skære eller slibe eller lignende - helt uden at vide hvad der er for et materiale, der arbejdes med. Se det er ikke ordentlig rådgivning. Det kunne jo reelt resultere i, at resten af huset inklusiv kone og eventuelle børn ville være blevet udsat for Asbest, helt unødigt og uden at vide det.
Og det sker desværre mange gange hver dag, at uvidende roder med Asbest og PCB mv - der ude i de forskellige huse og hjem. Ikke kun ved "gør-det-selv" men bestemt også ved (under)uddannede håndværkere eller ligeglade håndværkere. DESVÆRRE :-(
Træk lige vejret Arbejdsmiljø. Jeg tænkte, som Natur, også først på en feincutter, så det kunne lige så godt være mig der kom med dette forslag. Det var i øvrigt ikke rådgivning, men et forslag.

Dette er en side hvor både professionelle og lægfolk kan spørge, foreslå og rådgive. Nu var der heldigvis andre der kunne oplyse at forslaget ikke var en god ide. Ingen skade sket, heller ikke denne gang. Der er heldigvis altid dygtige og hjælpsomme folk herinde.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Naturligvis er der hjælpsomme og dygtige folk herinde. Og de fleste er rigtige fine til at rådegive om håndværk. Men når det gælder sundhedsskadelige stoffer og materialer i byggematerialer, så kniber det noget med den fornødne viden. Og det kan jo skade folk på lang sigt.

Utroligt mange folk banker selv badeværelser ned (klinker der er sat op med filseklæb med Asbest). Mange fjerner også selv vinyl gulve med Asbest i både vinylen eller asbestpap som underlag og i selve klæbet. Isolering tages af rør hvor mange ved at der er asbest i og omkring rørender og i bøjninger, men mange tror at så længe der er stenuld omkring, så er der ikke asbest, Men ofte er det aller inderste pap mod rører asbestpap med en ekstremt høj asbestprocent. Og sådan kunne man blive ved...
Og så er det folk kommer med mange gode ideer til heftige maskiner, der kan flå, skære eller slibe sådan at Asbeststøvet står ud til alle sider og måske ind i den øvrige boligen. Det er selv sagt ikke smart at give konen og børnene en gang asbestfibre i lungerne, og forøvrigt heller ikke lovligt at udsætte andre for asbest, hvis man fx bor i en opgang mv.

Heldigvis er flere flok herinde også begyndt at sætte sig ind i hvor der findes Asbest, PCB og bly i byggeriet..
Her gives et overblik:      http://asbest-huset.dk/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis