Aftappe vand ved målerbrønd - hvordan bejenes ventilen/hanen?

Hej.

I mit kolonihavehus vil jeg gerne tappe vandet af hele systemet, når der kommer hård frost.

I målerbrønden kan jeg se, at hanen efter måleren er med aftapningsmulighed. Jeg tror at det er lige nøjagtig denne hane der sidder i brønden. (Se også mit eget billede nedenfor) https://www.bd.dk/produkter/vandforsyning/vandmaalere-og-maalerbroende/maaler-broende/ventiler/072424032/isiflo-vinkelventil-32-mm---1-med-omloeber-og-med-aftapsningsmulighed

Jeg er i tvivl om hvordan man benytter sig af denne aftapningsmulighed, og vil nødigt tabe nogle stumper ned i brønden, hvis jeg gør det forkert.

Er der nogen der kan hjælpe? Som i kan se på billedet nedenfor, så ligner det umiddelbart at man kan løsne en skrue på begge sider af ventilen.

Mvh Anders

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder ventilen på tilgangssiden af måleren eller på afgangen? Du kan under alle omstændigheder lukke for ventilen og tømme systemet måske med den viste skrue.

fase
S. Fabrin skrev den 23-10-2019 14:14:39

Sidder ventilen på tilgangssiden af måleren eller på afgangen? Du kan under alle omstændigheder lukke for ventilen og tømme systemet måske med den viste skrue.

Tak for dit svar.

Jeg er 99% sikker på at ventilen sidder efter måleren, altså på vej ind til huset. 

Skal man blot løsne sådan en skrue, eller skrue den helt ud? Og er det ligegyldigt hvilken side man løsner? (eller hænger de 2 skruer sammen?)

Er der ingen ventil på tilgangssiden af måleren? Det bør der være. Den skal i alle tilfælde lukkes, ellers risikerer du, at måleren fryser og går i stykker. Det kan medføre, at du skal betale for en ny måler. Så kik lige efter, om der er en ventil før måleren. Skruen sidder før din ventil, så hvis der ikke er mulighed for at lukke før måleren, sker der kun det, at du får en masse vand i din målerbrønd. Du kan skrue skruen ud og gemme den til foråret, når du åbner for vandet igen. Begge skruer har forbindelse til hinanden. Så det er ligegyldigt, hvilken du skruer ud.

fase
Jo undskyld, jeg misforstod dit spørgsmål. Der sidder en ventil på begge sider af måleren, men kun aftap ind mod huset.

Så jeg skal ikke være så bange for at pille en eller begge skruer ud, når jeg har lukket for hanerne? :)

Du kan sagtens nøjes med at pille den skrue ud, som det er lettest at komme til, og det er ikke nødvendigt at lukke for ventilen, som lukker for vandet ind mod huset. Luk evt. en hane op inde i huset, så vandet kan løbe ud.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis