Vandhane kan ikke lukke

Min vandhane ved køkkenvasken kan pludselig ikke lukke. Selvom jeg lukker på blandingsbatteriet, så kommer der stadig pænt meget vand ud.
Jeg har lukket for ballofixen nedenunder, men hvad kan der være gået galt?
Har I oplevet det før?
Kan man fikse det?
Eller skal hanen bare udskiftes?

Min vandhane ved køkkenvasken kan pludselig ikke... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De dele der er gået i stykker, er slid dele, og disse er ej dækket ind under de lange garantier, hvorfor du
1) må købe reservedele og fikse selv
2) må købe komplet nyt armatur.

 

Steensen skrev den 23-10-2019 16:13:37

De dele der er gået i stykker, er slid dele, og disse er ej dækket ind under de lange garantier, hvorfor du
1) må købe reservedele og fikse selv
2) må købe komplet nyt armatur.

 

Jeg har købt et nyt armatur.
Forhandleren medgiver dog, at det ikke skal gå i stykker så hurtigt og refunderer det oprindelige armatur.

Nu har jeg så monteret det nye armatur - næsten da. Fordi der er jo lige denne møtrik som spænder hele hanen fast på vasken:

Jeg har spændt den så meget jeg kan komme til, men der er simpelthen ikke nok plads til at jeg kan komme til med en fastnøgle eller svensknøgle. Og selve gevindstykket stikker alt for dybt til at jeg kan bruge en topnøgle.

Så hvad gør man? Findes der et specialværktøj? Og hvad hedder sådan et i så fald?
Ja, der findes et værktøj, som hedder en rørnøgle.

fase
Alternativt kan du hive det hele af igen, fat i en nedstryger eller vinkelsliber og tilpasse længden på gevind stangen, file de skarpe grater af, og så montere vandhanen igen, så du kan nå ind over med f.eks. en lang top.

 

Annonce
Steensen skrev den 24-10-2019 13:23:50

Alternativt kan du hive det hele af igen, fat i en nedstryger eller vinkelsliber og tilpasse længden på gevind stangen, file de skarpe grater af, og så montere vandhanen igen, så du kan nå ind over med f.eks. en lang top.

 Ja, det har jeg skam overvejet. Men problemet er, at der faktisk ikke rigtigt er plads til nøglen oppe i den øverste del af gevindstykket. Fordi det fortsætter op under en bordplade. 

Men altså en nedstryger og en (stor) stak spændeskiver kunne nok gøre det.

Men altså hvis der findes et værktøj til 25 kr som kan løse det, så vil jeg hellere give 25 kr for at slippe for at hive armaturet af igen...
Spørgsmålet er så bare, om det er det rette værktøj, jeg har fundet: Jeg undrer mig som sagt over, at der står 8x9mm. Hvordan kommer "gange" ind i det? Jeg antager, at der er tale om en fejl og at det bare betyder, at røret har en 8mm nøgle i den ene ende og 9mm nøgle i den anden ende. Men vil gerne lige høre om nogen kender værktøjet eller den notation som kan bekræfte.
Det er korrekt. Man bruger dem også til tændrør på motorer

 

8 X 9 betyder bare at nøglen kan bruges på både møtrikker der nøglevidde 8 mm i den ene ende og 9 mm i den anden ende. Så du får muligheden for at løsne/spænde to størrelser møtrikker.

fase
Du kan også bare købe et sæt monteringsnøgler til armaturer.
Nu har du købt dig et armatur, men hvis du næste gang køber et kvalitets armatur, så kan du altså godt op nå en længere garanti på produktet. Her kan du læse om forskellige garantiperioder på Grohe produkter. Og mon ikke andre mærker tilbyder en længere garanti?
Jeg har ofte oplevet at en sådan kartusch kan være næsten lige så dyr som et nyt armatur.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
AJohansen skrev den 24-10-2019 19:28:37

Du kan også bare købe et sæt monteringsnøgler til armaturer.
Nu har du købt dig et armatur, men hvis du næste gang køber et kvalitets armatur, så kan du altså godt op nå en længere garanti på produktet. Her kan du læse om forskellige garantiperioder på Grohe produkter. Og mon ikke andre mærker tilbyder en længere garanti?
Jeg har ofte oplevet at en sådan kartusch kan være næsten lige så dyr som et nyt armatur.

Tak for tippet med de øvrige nøgler. Men rørnøglen er langt mere anvendelig end de der monteringsnøgler til armaturer - og jeg forventer ikke at dette er noget jeg skal gøre ofte. Desuden var den faktisk billigere.


Jeg har netop købt et Grohe armatur. Jeg troede, at det var kram?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis