Ventilation installation

Hej jeg er ved at anlægge førstesal på et gammel hus, og i den omgang vil jeg gerne installere en ventilations med varmegenvinding. Og jeg har lagt rør til alle rum, men jeg ville bare høre om der er nogen der ved hvor det er bedst at suge luften ud og hvor det er bedst at puste den ud. Jeg vedhæfter en plantegning af vores hus. De røde stjerner er der hvor ventilations kanalerne er. På forhånd tak for hjælpen :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt set:
suge i rum med høj fugtighed= køkken, bryggers, WC og bad
Emhætten er det en fordel at køre udenom genvindings anlægget, og stadigvæk sende direkte ud, mens bad og WC skal du have lukket eksisterende ventilation.
Vær OBS på, at når emhætten køre udenom ventilationen, at emhætten ofte flytter tilsvarende luftmængder som hele din genvex, så når emhætten kører, kan der komme undertryk.

indblæsning i resten af rummene

Hovedanlæggets ind/ud skal have bestemt afstand hvis monteret på samme gavl, men helst hver sin gavl

 

Om du skal have over eller undertryk har jeg ikke styr på.
Men du kan jo regulerer dine udsugninger så de tager mere/resulterer i det samme total som dine indblæsninger.

Udsugning (seperat/dedikeret/direkte ud) emhætte

Genvex udsugning: Bad, WC, Bryggers køkken/alrum
Genvex inblæsning: Soveværelse, børne værelser, stuer

gang-areal på viste plads i stueplan er en mulighed for indblæsning, men ikke nødvendig ummidelbart spild, da du ønsker suget fra bryggers og WC skal trække varmen fra stue og brændeovnen (hvis du får den installeret) over i gang og trappe-skakt. Laver du indblæsning her, så bliver det leveret stort set direkte til WC og bryggers, og dermed stor kapacitets spild.

Samm gør sig gældende i stuen på første sal, den skal du, hvis du VIL have den derinde, sætte ovre i "bunden af tegningen, venstre hjørne" så den friske luft bliver trukket forbin brændeovnen (hvis den bliver installeret), eller sim minimum på tværs af stuen over tilbad/WC.

Men jeg vil anbefale dig at få fat i en pro til at få det indreguleret korrekt.

 

Jeg har desværre lagt alle rør så de kan desværre ikke flyttes. Og så kan jeg se jeg har glemt at skrive at de to badeværelser har deres egne seperate udsugninger. Men tusind tak for hjælpen...
Dine dedikerede WC/Bad udsugninger skal du have blokkeret til fordel for genvex' udsugning i stedet (evt. samme ventil i loftet)

 

Det hedder indblæsningsventiler og udsugningsventiler.

Før vi kan rådgive om flowet, skal vi vide om du har ventilationsspalter under dørene for at sikre flow fra indblæsninger til udsugninger.

Man sigter efter lige meget luft ind som ud. Det afhænger ikke af antallet af ventiler, men hvor meget luft de indreguleres til. En udsugning kan godt betjene 3 indblæsninger eksempelvis. Undertryk kan endvidere give problemer med brændeovnen.

Du skriver at badeværelserne har deres eget mekaniske ventilation: Din tegning viser så ikke noget om hvor ventilationsrørene til udsugningen er. Du skriver de er lagt og ikke kan ændres.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis