Råd til slibning af beton gulv

Hej alle med betongulv erfaring

Jeg har for 12 dage siden fået lagt 120m2 flydebeton, i et hus som vi er ved at renovere. Jeg har ingen erfaring med betongulv og efterbehandling, trods mine flere års gør det selv erfaring.. så jeg håber nogen kan hjælpe.

Jeg synes mureren der hjalp med betonen, har lavet et pænt stykke arbejde. Men jeg kan læse her inde, at det skal slibes uanset hvad, så ujævnheder fjernes og bla. fliseklæb kan hæfte.

Der skal laminat korkgulv på ca 100m2 uden mellemlag og klinker på resten.

Kan jeg kaste mig ud denne slibning selv, eller skal der fagfolk til?
Hvornår må man slibe på det?

Udlejningsfirma siger at det slider for meget på maskinen hvis beton ikke er færdighærdet

Jeg kan leje udstyr til 1500-3000kr
http://delpin.dk/udlejningskatalog/betonsliber.3666/htc-650.4477
http://delpin.dk/udlejningskatalog/betonsliber.3666/bosch-gbr-15-cag.53945

En bekendt som laver diamant skæring (ikke slibning) til daglig, siger at han godt kan gøre det, for 5000kr inkl leje af udstyr.

Gulvslibningsfirma siger at det koster imellem 100-150kr pr m2

Hvis i mener jeg kan klar det selv.. hvordan griber jeg det så an?

Skal jeg mærke forhøjninger og lunker op først, eller skal jeg give det en tur og så se hvor ujævn det er efterfølgende?

Håber nogen har et godt råd, da jeg er lidt i vildrede.. vil jo gerne at mit gulv kommer til at ligge godt og stabilt.

Mvh
Morten

 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten

I fredags sleb jeg selv mit nystøbte betongulv. Dog kun 40kvm ifm. en tilbygning.
Du kan sagtens selv gøre det - det er nemt. Jeg blev rådet til at slibe en uge efter støbning.

Her i Silkeborg lejede jeg en HTC 420 VS sliber, med diamanter. Selve sliberen koster ca. 700 kr. i døgnet. Da jeg afleverede sliberen igen målte de hvor meget diamant jeg havde brugt - det blev til 125 kr. Derudover lejede jeg en lille håndsliber, til at komme helt ud til kanterne. Den kostede 300 kr. i døgnet. Diamantforbruget her var så godt som ingenting, så det gad han ikke engang at måle. Så jeg kom af med noget der ligner 1200 kr. Det tog alt i alt 4 timer. Incl transport frem og tilbage, oprydning og fejning af støv imellem slibningerne.

Jeg endte med at slibe mit tre gange, før alle de små ujævnheder og det glatte lag "slam" på toppen var helt væk.

Imellem hver slibning fejede jeg støvet sammen, så jeg kunne se hvor langt jeg nåede.
Jeg brugte ikke støvsuger. Maskinen kører med lave omdrejninger, og hvirvler ikke rigtigt noget støv op, men producerer en masse støv, som lægger sig pænt på gulvet. Lige til at feje sammen, stille og roligt.

Den lille håndsliber kører med mange omdrejninger, og både larmer og støver ad helvede til. Høreværn, briller, åndedrætsværn og støvsuger er et must.

Der burde ikke være nogen lunker i dit gulv, da betonen er selvnivellerende. Ude ved kanterne kan der dog godt være en lille forhøjning, men det tager håndsliberen nemt.
Jeg har slebet mit nystøbte gulv, efter 14 dages tørretid, i mit værkstedsgulv, for at tage slamlaget inden jeg malede det med epoxy. Den sliber jeg havde lejet kørte også med forholdsvist lave omdrejninger men jeg synes det støvede en del. Jeg havde sat en alm. værkstedsstøvsuger på, og det var slet ikke nok, så du skal oveveje at leje en kraftig støvsuge også.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak jeres råd. Jeg prøver selv og vil undersøge med støvsuger.

Hvis der skulle være andre med gode råd, skriv gerne 
Jeg har netop fået støbt terrændæk til en tilbygning på 30m2.
Det er lavet t med+/- 3mm i overfladen (ihvertfald det der er lovet)..Der skal senere lægges klinker og laminat gulv i de forskellige rum..Er det normalt at man sliber sådan et gulv inden? jeg havde egentligt ikke tænkt der skulle slibes noget som helst. regnede med at de +/-3mm var fint at lægge videre på..
Ja, det skal slibes når der skal klinker på.
Den øverste millimeter er et slamlag som fliselimen ikke hæfter ordentligt på. 
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )

Oldemor til 3, farmor til 2, mormor til 1. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også