Opbevaring af ting på uisoleret loft

Hej LDS,

Jeg er flyttet i rækkehus fra 2007 som har et uisoleret loft. I hver side af loftet er der synlig isolering og i midten er der plads til at gå rundt samt opmagasinere ting.

Info om huset:

1. Det meste af huset er af beton bortset fra formuren som er mursten
2. Taget er understøttet af gitterspær

Jeg har læst et par artikler om at man skal være påpasselig med at opmagasinere ting på et uisoleret loft grundet følgende:

1. belastning af tagkonstruktion
2. fugt

Jeg målte forholdene på loftet over et par timer her i går aftes, med lukket loftlem, og jeg fik følgende resultat:

Temperatur: 12,8 grader
Fugtighed: 83%

Forholdene stemmer godt overens med det udendørs miljø.

Ift. fugt så er jeg fuldt ud forstået med, at evt. ting skal pakkes ned i plastikkasser samt placeres ovenpå elementer, så der kan komme ventilation mellem kasserne samt bjælkerne de står på. Men skal jeg passe på med at stable for højt ift. den generelle luftcirkulation på loftet?

Ift. belastningen så er jeg usikker, da gulvet jo kan være adskilt fra tagkonstruktionen samt blive båret af den underliggende konstruktion. Jeg har vedhæftet et par billeder som måske kan hjælpe med opklaring.

Bjælke fæstnet i gavl:

Noget af gulvet samt gitterspær:

Gitterspær samt kip:

Gitterspær:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De bjælker der går skråt ned kaldes i fagsprog tænger. Jeg ville skrue en lægte fast på siden af tænger, så denne netop går hen over røret. På de lægter laver du en hylde med brædder på samme måde som nuværende gangbro. Der må gerne være længere afstand imellem brædder. Denne hylde kan så bruges til at sætte plastkasser på med ting i. Denne metode giver dig adgang på hele gangbroen, og er bedre da det hæver kasser over isolering.
Bøger, tøj soveposer m.m. skal i faste lukkede plastkasser for at "overleve" på sådan et loft. Stole med betræk har heller ikke godt af det i længen hvis de er ubeskyttede.
Så længe det ikke er flere 100 kg mursten eller lignende så holder konstruktionen nok til det, og der skal stables meget for at du hindrer luft gennem strømning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis