Pudsning af våd kældervæg

Hej Alle
Jeg har læst en masse tråde i forummet(og læser fortsat videre), men synes ikke jeg har fundet svaret på mit spørgsmål. Min situation er nok velkendt, men med et twist.

Vi bor i et hus fra 1969, hvor jeg for nyligt er gået i gang med at renovere kælderen. Der har været en smule tendens til fugtige vægge i perioder. Men ikke noget vildt, og vi har kunnet lufte og varme os ud af det værste.
Væggene var malet med plastikmaling, så det har vi bedømt skulle ned, og derefter males med kalkmaling. Problemet er bare, at det ikke er til at få malingen af uden at bryde pudset ned også. Derfor tog jeg en beslutning, og har ravet stort set al pudset ned, for at starte forfra.

I bunden af tre af væggene er der brugt noget meget hårdt beton. Jeg har banket det af en af væggene, og opdagede at væggen var helt våd inde bagved betonen. Betonen må have holdt vandet inde på en måde. Væggen har nu stået i nogle uger, og er tørret op over det meste af flade. Men den er stadig ret våd i de nederste 10-20 cm. Resten af væggen virker helt tør. Nole dage virker den til at være mere våd end andre.  Det kunne tyde på, at fugten kommer op nedefra. Det har været meget vådt ude siden jeg gik i gang, så måske problemet er mindre på andre tidspunkter af året.

Omfangsdræn er ikke umiddelbart en løsning, da vi kun har halv kælder, og den pågældende væg er inde under huset. Jeg har endnu ikke banket den hårde beton af resten af væggene, men er de også våde inde bag ved, så vil omfangsdræn måske kunne hjælpe her.

Jeg har en teori om, at når vi får det hele pudser op, malet med kalkmaling og etableret ordentlig udluftning i kælderen, så vil væggen i hvert fald til en vis grad kunne stå og ånde, og derfor vil det ikke være et stort problem, hvis den stadig er lidt våd.

Spørgsmål:
Kan jeg på nogen måde komme videre inden muren er tør? Er der produkter, som man kan bruge på våd væg?

Hvis jeg ikke kan komme videre inden muren er tør, hvad er så mine muligheder for at tørre den? Den vil jo blive våd igen med tiden.

Jeg har læst lidt om Vandex. Men der er ret delte meninger om, om det er et godt produkt, eller om det bare flytter problemet. Eftersom fugten i væggen tilsyneladende før har været lukket inde bag den hårde beton, og resten af væggen ikke har været våd, så kunne det måske være en mulighed, at bruge Vandex på måske den nederste halvdel af væggen, og almindelig puds på resten?

Andre ideer og tanker er meget velkomne.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandet skal jo komme et sted fra - er der høj grundvandsstand i området? Eller er i nabo til en bæk/å/kilde?

Hvis der er opstigende fugt fra gulvkonstruktionen skal det jo enten ledes væk eller konstruktionen skal tætnes så det bliver holdt ude - alternativt bygge i uorganiske diffusionsåbne materialer mhp bortventilation, det sidste kræver så samtidig at du tilfører varme til en konstruktion der lyder som om den er uisoleret imod jord - dvs dyrt i drift.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi ligger ikke i nærhed af vand, og vi ligger ret højt i området. Det er ikke mit indtryk, at grundvandsspejlet ligger højt i vores område. Men jeg ved det ret beset ikke. Gulvet er beton, og der er en del sætningsrevner i det, men der lader ikke til at trænge fugt op igennem selve gulvet.

Vi har altid(i de 3 år vi har boet her) haft varme på i kælderen.
Hmm - kloak eller evt nedløb der er ført under huset? Faskine der er etableret for tæt på huset?

Hvis du ikke kan finde kilden må du se om du kan udtørre det ad anden vis for at kunne komme videre (affugter, varmekanon, ventilator). Hav et øje på om det kommer igen, det kan jo bare være naturlig jordfugt der ikke har kunnet undslippe i den gamle konstruktion og der derfor er der sket en ophobning. Uanset så er du nødt til at få det udtørret så dit pudslag kan komme til at binde på underlaget - og fremadrettet lyder det til at du skal have et fokus på effektiv ventilation af kælderen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også