Relæ til frem/bak

Hej. Jeg håber at en kyndig elmand kan hjælpe med et svar.
Jeg har en lille profiljerns valse som jeg vil bygge en motor på.
Den var med manuel håndsving før.
Jeg har købt en motor / gear som passer til formålet + en stander med nødstop og 2 pedaler til frem/bak.
Motor er på 0,37kw. 
Kan man købe et færdigt relæ med 2 kontaktsæt og tidsforsinkelse eller skal jeg få en elektriker til at bygge noget til mig?
Håber i har svaret og evt hvad sådan et relæ hedder hvis det findes.
På forhånd tak.
Mvh Johnny 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er din motor med 1 eller 3 faser?
230V eller 400V?
Har du kraft stik disponibel?

 

Ok, så er der relativt ligetil at bygge ihvertfald.
Det er bare en fase skifning der skal til. Om der konkret er færdige produkter du kan købe med 3 kabel tilslutninger, det ved jeg ikke lige, men en elektrikker skal du have ind over for at gøre det på den lovlige vis.

 

Steensen skrev den 22-10-2019 10:02:17

Ok, så er der relativt ligetil at bygge ihvertfald.
Det er bare en fase skifning der skal til. Om der konkret er færdige produkter du kan købe med 3 kabel tilslutninger, det ved jeg ikke lige, men en elektrikker skal du have ind over for at gøre det på den lovlige vis.

 Hvis det laves så tilslutningen til de 3x400 volt, er med et stik, er det vel lovligt selv at lave det ????


Vi prøver igen, i morgen --
Det er " bare " 2 motorrelæer i en boks. Når der er 2 pedaler så behøver du ikke nogen tidsrelæ, det er ok med den tid det tager at flytte foden. relæer skal være med 3 slutte og 1 bryde kontakt og det er meget almindeligt.
Hvis du selv vil lave det skal jeg nok komme med et link

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Måske lidt ala denne:
http://www.lemu.dk/da/catalog/products/kontaktor--vbc6a-30-01---24vdc/2122014888
 Hvis det laves så tilslutningen til de 3x400 volt, er med et stik, er det vel lovligt selv at lave det ????
Ja selvfølgelig må du lave det selv. Det er nu en maskine, som du lige laver CE mærkning og overensstemmelses erklæring til. Intet problem i det.

fase
Mange tak for alle jeres svar. Frk Yde. Det er lige nøjagtigt den jeg ledte efter :-)

je_ns skrev den 22-10-2019 15:46:02

 Hvis det laves så tilslutningen til de 3x400 volt, er med et stik, er det vel lovligt selv at lave det ????

 Jeg siger 3 kabel tilslutninger, fordi jeg tænker power in, primær og sekundær side til Y-D kobling. Tankefejl fra min side, da det er så lille en motor.

400V må man ikke selv arbejde på, skal en elektrikker ind over, så med mindre der sidder eksisterende CEE stik på, så må trådstarter ikke selv. Noget andet er hvorvidt han selv KAN, og så er vi tilbage til gråzonen, hvorvidt man skal hjælpe en (delvist) u-kynding person i at gennemføre en tjans der skal autorisation til.
Dette tilfælde snakker vi om større fejl-margin og potentiel fare end ved at skifte en lys-dæmper.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis