Nedstøbning af PEX varmerør til radiatorer i kælder

Jeg kunne godt bruge erfarne folks kommentarer til nedenstående:

Jeg skal have trukket varmeslanger til 2 radiatorer i hvert sit værelse i kælder. Værelserne er ca 16 m2, og støder op til hinanden.

Jeg har skåret/hugget en kanal i gulvet på ca 5 x 10 cm til frem/retur slanger. Regner med at bruge 15 mm PEX rør-i-rør, enten uisoleret (ca 27 mm ydre Ø) eller isoleret (ca 46 mm ydre Ø). Regner med at støbe dem ned med enten lecabeton eller EPS-beton (små EPS-kugler blandet med en tynd beton).

Jeg regner med at trække mindre tomrør til div el (netværk mv) nu jeg er ved det. De kan så ligge i bunden af kanalen, som antydet på tegningen.

Umiddelbart hælder jeg mest til uisolerede rør, nedstøbt med EPS-beton aht den gode isolering. Men hvad mener I andre om det?

/Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke støbe dine el-kabler/tomrør til samme ned i samme kanal som dine varme slanger, da dine kabler så stort set ikke må bære noget strøm, grundet deres temperatur begrænsninger ifølge IEC.

Hvilken fremløbs temperatur har du på dit varme anlæg?

 

Så vidt jeg husker, så må netkabler kun blive 60°C
Coaxial er ikke så sart, men de fleste coaxial kabler kan også kun tåle 60°C.
Så bottom line, så SKAL det være isolerede rør du smide i, hvis du skal have ledninger igennem disse førings veje.

Er din 5x10 cm kanal i beton gulv der er fuld-støbt i hele kælderen?

 

Jeg kender ikke ispoleringsevnen af EPS beton men jeg ville nok havde pakket slangerne ind i rørskåle eller brugt isolerede slanger. Hvor langt skal det løbe i denne rende?
@Steensen:
Aha, det virkede ellers så smart :-(
Ja, gulvet er støbt, i både gang og værelse hvor varmerør skal løbe. I værelset er de øverste 5 cm dog en art beton der er relativt let at bearbejde, virker som om den er blandet med korn af et let og isolerende materiale (ikke EPS).

@perhans:
Det skal løbe ca 6 meter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis