Hvordan finder jeg ud af, om en mur er bærende?

Hej
Jeg har et hus fra 30erne.
Stuen er delt op i to rum af en muret mur med en stor bue i. Jeg vil rigtigt gerne have den mur og bue væk. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt muren er bærende.

Hvordan kan jeg finde ud af, om den er bærende?
HVIS den er bærende - kan jeg så stadig få den væk på en måde?

Vil jeg f.eks. kunne opsætte nogle soldater og så rive muren ned. Få lagt en eller anden stålbjælke I-jern ind og så fjerne soldater igen?

Jeg er nok ude i noget der er langt langt fra et gør-det-selv-projekt her... (vil naturligvis ikke risikere at huset kollapser) HVilke fagmænd skal jeg have fat i? En murer? En ingeniør? Hvad vil sådan noget typisk koste?
Jeg vil gerne gøre så meget som muligt selv.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis muren går på tværs af spær ca. midt i huset, og der er udnyttet overetage, så er den næsten helt sikker bærende. Du skal have beregnet en HIB bjælke og få den lagt op under hvor muren har været. Og ja det er metoden du beskriver med soldater og det vil typisk være en murer opgave.
Hos mig er det nu gør det selv, men det skal man selv vurdere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg stod i ca. samme situration. I mit tilfælde ville jeg fjerne muren helt i stueetagen. Det kunne kun lade sig gøre, fordi muren var muret helt op og også var skillevæg på 1. sal. Dermed kunne muren på 1. sal stadig være stabiliserende for huset, selvom jeg fjernede den i stueetagen (med oplagt stålbjælke som erstatning). Havde væggen på 1. sal været en let skillevæg (hvilket den rent faktisk er i den anden side af huset), så kunne væggen i stueetagen ikke være fjernet uden at stabilisere huset på anden måde.

Mit råd vil være, at tage fat i en ingeniør. Hvis der er 1. sal på, er det mange ting, man skal tage højde for.
jenshøj skrev den 21-10-2019 21:49:25

Jeg stod i ca. samme situration. I mit tilfælde ville jeg fjerne muren helt i stueetagen. Det kunne kun lade sig gøre, fordi muren var muret helt op og også var skillevæg på 1. sal. Dermed kunne muren på 1. sal stadig være stabiliserende for huset, selvom jeg fjernede den i stueetagen (med oplagt stålbjælke som erstatning). Havde væggen på 1. sal været en let skillevæg (hvilket den rent faktisk er i den anden side af huset), så kunne væggen i stueetagen ikke være fjernet uden at stabilisere huset på anden måde.

Mit råd vil være, at tage fat i en ingeniør. Hvis der er 1. sal på, er det mange ting, man skal tage højde for.

 Tak for input. 

Tog du en ingeniør med på råd? Og hvor meget skal man forvente at sådan noget koster?
Eller hyrer man en murer/byggefirma som så selv sørger for at bruge en ingeniør?
Hos mig er der også en muret væg på 1. salen lige over muren i stuen.
ev elmand skrev den 21-10-2019 21:40:21

Hvis muren går på tværs af spær ca. midt i huset, og der er udnyttet overetage, så er den næsten helt sikker bærende. Du skal have beregnet en HIB bjælke og få den lagt op under hvor muren har været. Og ja det er metoden du beskriver med soldater og det vil typisk være en murer opgave.
Hos mig er det nu gør det selv, men det skal man selv vurdere.

 Tak for svar.

Muren går på tværs af spær. Og der er udnyttet 1. sal.
Mener du også at der skal ingeniør ind over? Og er det noget jeg selv skal få fat i først og så murerfirma bagefter? Eller er det noget mureren typisk sørger for?

Hvis det er en større murerforretning, har de sikkert en tekniker, der kan beregne stålbjælker OG om murene, den skal gå ind i, kan bære.

 

uldal skrev den 22-10-2019 09:57:34

Hvis det er en større murerforretning, har de sikkert en tekniker, der kan beregne stålbjælker OG om murene, den skal gå ind i, kan bære.

 Nogen der kan anbefale en velrenomeret murerforretning på Sjælland som ville være interesseret i sådan en opgave?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis