El-bil - størrelse på kabel/rør

Jeg skal have lavet dræn om mit hus i nærmeste fremtid, og går i den forbindelse og tænker på, om jeg skal have andet i jorden, nu hvor der er gravet fri.

En ting jeg har overvejet, er at forberede til en eventuel lader til el elbil. Dvs. enten ligge et kabel eller et rør fra min eltavle og langs huset og til min carport. Der er vel ca. 35 m.

Spørgsmålet er så, hvilket kabel jeg skal trække? Husstandsladere i Danmark er så vidt jeg kan forstå alle 16A, da man ikke må tilslutte 32A til en fase. Vil man lade med højere strøm end de 16A, kræver det en lader, som kan bruge flere faser. Så et 5x2.5 kabel burde vel kunne gøre det? Vil længden på de 35m i den forbindelse gøre at man vil gå op i tykkere kabel? Eller er der noget specielt i forhold til varmeledning i jord / strømtræk i lang tid fra laderen, der gør at man vil bruge tykkere kabel?

35m 5G6 kabel løber jo hurtigt op i pris, så har overvejet i stedet at bare ligge et tomt kabelrør - så kan man trække kablet med rette dimension, hvis det bliver aktuelt.

Og hermed så endelig spørgsmålet: Hvor tykt kabelrør skal man vælge, hvis man vil kunne trække 5G6 igennem? er 40 mm glat rør nok? Kablet er vel under halvt så tykt? Men sikkert også noget stift djævelskab, som er svært at trække?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et 40 mm kabelrør er OK, og husk på at retningsændringer skal være med bløde buer, og der menes bløde buer. Så uanset hvilken dim. kabel, du skal bruge, er 40 mm OK. 

fase
Når du nu har gravet op, så læg røret i 70 cm. dybde. Der er vel ikke store changer for at nogen graver på din grund i den dybde, så spar du markeringsbåndet.

fase
Skal der bånd over kabler i rør? Er røret i min 35cm ikke nok i sig selv, eller gælder der mete skrappe regler ved kraftigere kabler?
Nej der skal ikke bånd over kabel i rør, rør kan undlde# når dybden er mere end 70 cm, skal do være markeret med dækbånd ca. 20 cm 9ver kabler, og med dækbånd menes der plasticbånd herunder er sakset fra bekendtgørelse 1082 som er lovgældende i Dk
§ 41. Kabler skal nedgraves i mindst 0,35 m dybde i færdigt terræn.
Stk. 2. Kabler i mindre end 0,7 m dybde skal være beskyttet af rør, U-profiler eller dækplader.
Stk. 3. Kabler i mere end 0,7 m dybde kan være uden yderligere mekanisk beskyttelse, forudsat at der placeres et markeringsbånd ca. 0,2 m over kabel. Er der flere kabler med mindre end 0,2 m mellem de yderste kabler, er der kun krav om ét markeringsbånd.
Stk. 4. Kabler, som føres op fra jorden til det fri, skal være beskyttet mod mekaniske påvirkninger både under jorden og over jorden med bestandige jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis