hjælp til indregulering af gulvvarme

ja som overskriften siger så søger jeg hjælp til indregulering af min gulvvarme.
vores problem er at gulvvarme ikke rigtig varmer i vores køkken/alrum. den er sat til 25 grader men bliver ikke rigtig varmere an 22-23 grader. vores 2værelser og 2 badeværelser bliver rigtig fint lune og lidt mere an de er sat til. vores stue bliver også lidt varmere an det den er sat til men det tror jeg er fordi vi har et rigtig stort glas karnap så solen virkelig får fat selv om der ikke er meget af den.

tidligere ejer har lavet nogle af sine egne programmer på styreenheden som fik nogle af de mindre rum til at slukke, og så var det som om at de 2 store rum fik et boost.

jeg har for 3 dage siden slettet alle de gamle programmer og sat det hele til at kører 24/7 og nu vil alrum slet ikke op over 22,5 og slet ikke hvis der ikke er noget sol.

trykket i vores oliefyr ligger 1,4-1,6 bar og det har jeg udluftet og jeg har også udluftet ved gulvvarmen så godt som jeg nu kan.

når jeg tager fat i nogle at rørene for at mærke om der kommer varme ud så er det kun nogle af dem der føles varme, de andre er bare lunkne og man kan sagtens holde om dem med en hånd. når jeg sætter mit lasertermo på så siger de lunkne rør 26-27grader. og hvis jeg tager telestatorne af på disse rør så bliver de varme med det samme. jeg har også haft alle telestator af og alle stifter kører ind og ud som de skal. har også prøvet at skifte indstillingen på min pumpe. den har kørt i 2 dage på hver a de 3 indstillinger den har.

jeg har ni kredse i gulvarmen dog er en af dem dobbelt (2 telestator) den med 2 tror jeg er til køkken/alrum. der står nemlig ikke hvilket rum de forskellige kredse er til. der er kun numre på.

efter alt det jeg har læst på nettet, og det er meget. så lyder det som om at gulvvarmen ikke er indreguleret som den skal. så jeg vil hører om der er nogle af jer der kan forklare mig hvordan jeg kan indregulere gulvvarmen selv. vil helst slippe for at skulle betale nogen for det, da vi skal fyret ud med en LV varmepumpe næste år.

her er nogle billeder af vores anlæg

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at du har åbnet for det hele, dvs. der kaldes på varme fra alle rum i huset. Gad vide om cirkulationspumpen kan følge med. Har du prøvet at slukke for alle andre rum end alrummet?

Jeg havde et problem med at få varme nok i stuen på et tidspunkt. Det viste sig at cirkulationspumpen var kørte med for lav effekt til at trække hele huset, når alle værelser kaldte på varme.

Måske er det ikke tilfældet hos dig, men det er en nem test.

Mvh. AllanE
har prøvet med pumpen på alle trin. uden held. det jeg mener med åbnet for det hele er tidsindstillingen. jeg har fjernet natsækning og natlukning. 
pumpen er en Grundfos 25-40 180 og huset er på 139kvm. så den burde kunne trække

Ok. Jeg kan ikke hjælpe med indregulering. Så der skal nogle andre på banen.

Men lige for en sikkerheds skyld: Du ved det sikkert allerede, men husk at det kan tage et døgn fra man ændrer indstillingerne til man mærker reel forskel i temperaturen i rummene  

Mvh. AllanE
Annonce
👍👍👍👍
Altså hvis rørene bliver varme når du tager telestaterne af, så har du jo lokaliseret problemet. Hvis det er alle rør som bliver varme når du gør det, så er det nok styringen den er gal med. Hvis det er en telestat som driller så skal den skiftes. 

 

Først skal du jo have "kortlagt" hvilken nummer der hører hvert rum.
Det gør du i første omgang hurtigst ved at skrue alle termostater ned på noget meget lavt, f.eks 5 grader. Så skulle alle lys i udgange på styring gerne slukke. Gå op og skrue 1 termostat op på 30 grader, og denne udgang tænder skriv på et skema termostat 1 = bad stueetage o.s.v.
Som dsdsdk skriver så kan det være en telestat der ikke åbner når der kaldes på varme. Se efter om der er lys i udgang på styring som tilsvarer det rum du "fryser" i Er der udgang og telestat ikke åbner, så skal der sikkert en ny telestat i.
Hvis du skal til det så kan selve ind regulering foregå ved at du lukker lidt af for de rum der er for varme, og lukker helt op for de kredse der ikke bliver varme nok. Det gøres vist på dit anlæg på ventiler neden for den nederste fordeler rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak. det vil jeg lige prøve på onsdag når jeg har fri eller imorgen hvis jeg får tid. 
så er jeg igang med at kortlægge kredsene. har skruet det hele ned til 3-5grader. men der er ingen lys der indikerer at der er blevet skruet ned. så nu venter jeg lidt så skruer jeg op til 30grader og så må den kreds der bliver varm være pågældende rum. 
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis