ventilation - dimensionering af rør

Hej alle,

Jeg har fået dimensioneret en fordeling af rør til ventilation der skal sættes op. Dimensioneringen går gradvist fra de 100 mm (ud i rummene) op til 160 mm efterånden som man nærmer sig anlægget, og volumen af luft øges.

Jeg har et spm, som er dukket op efter at have talt med flere gds'ere.

KUNNE man i stedet blot trække nogle centrale/160 mm rør ud. Rørene kan ligge i hulrummet over hanebånd (på rørbæringer). Herfra kan trækker jeg de 100 mm rør ned til alle rum. Så man kun har to dimensioner af rør?

Med andre ord, er der noget omkring tryk/trykfald eller des lige (lavt tryk ude i "enden") man skal være opmærksom på? Skal man nødvendigvis gå op i dimension efterhånden som volumen af luft øges ned imod anlægget?

På forhånd tak for gode og relevante svar!

Mvh,
MAEH

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved bolig ind/udsugning kan du godt bruge det system. Det med at gå til 125 mm midt i er for at spare lidt penge. Det gælder både rørene og isolering. Ved større rør får du også både mindre tryktab og mindre luftstøj. Husk at det er godt med små lyddæmpere så rumstemmer m.m. ikke breder sig fra rum til rum.
Det er noget ganske andet ved støvudsugning. Der skal man opretholde en god vindhastighed i rørene for at der ikke lægger sig materialer i driver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan lave hele pivtøjet i 160mm, hvis det er hvad du ønsker.
Det er for at kunen spare plads primært, sekundært penge, at div. ventilations firmaer laver "trip trap trasko" i størrelserne.
Har du plads nok og f.eks. laver det hele på loftet i en et-plans villa, så kan du lave det hele i én rør diameter.

Større rør=mindre flow hastighed i rørene = mindre turbulens = mindre tryk tab = mindre støj

Alt i alt: Win win, bortset fra indkøbs prisen bliver en anelse højere ved kun at købe store rør.

 

Steensen skrev den 21-10-2019 06:28:31

Alt i alt: Win win, bortset fra indkøbs prisen bliver en anelse højere ved kun at købe store rør.

 Det er ikke engang sikkert det vil være specielt meget dyrere, hvis overhovedet. Selve rørene koster ikke meget (køb dem i VVS Eksperten), det gør diverse overgangsstykker til gengæld! 

Kære alle sammen... mange tak for de gode svar. Jeg har besluttet at lave det i 160 mm med 100 mm ned til blæs og sug... 
En udsugningsventil skal typisk flytte mere luft end indblæsningsventiler, da der typisk er flere indblæsningsventiler end der er udsugningsventiler. Derfor vil det typisk være 125mm ventil og rør ved udsugninger. Du kan godt gå op i dimensioner, men du kan ikke gå ned, uden at få en mindre optimal løsning eller ganske enkelt flytte for lidt luft, for meget modstand og støj, for stort strømforbrug, slid, etc.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis