Stoppet afløb fra vaskemaskine

Afløbet fra vaskemaskinen er et 1½" galvaniseret stålrør, som fra det lodrette stykke bag vaskemaskinen via en 90° bøjning et indstøbt i gulvet over ca. 1,5 m og munder ud i et gulvafløb. Afløbsrøret er nu efter ca. 50 års brug stoppet til af kalksæbe.
Jeg har forsøgt diverse metoder som kogende vand, afløbsrens, citronsyre m.v. uden resultat, så jeg har måttet lave et midlertidigt bypass på gulvet af plasticrør indtil jeg finder de vises sten.
Jeg overvejer at købe en oppustelig rørstopper og håbe på den kan stoppe røret, mens en syre opløser kalksæben. Hvilken syre skal jeg da bruge?
Andre gode råd efterlyses.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigt at købe noget til at stoppe i røret, du kan bare sætte en prop i røret i gulvafløbet. Du bliver nok nødt til at fjerne den kalksæbe mekanisk, det kan sidde rigtig godt fast.

fase
Ja, det er nok lettere sagt end gjort. Der sidder en bøjning (45° ?) i indgangen til gulvafløbet (se foto). Et er ikke muligt at få noget ind fra den side og fra den anden side skal man passere en 90° bøjning. Og ja, kalksæben er hård som sten!!
Jeg ville forsøge mig med en højtryks renser med en grissehale på (afløbs renser med en fjeder der dingler rundt) og forsøge at spule røret rent fra afløbs siden af, så det du får vasket ud, bliver skyllet til afløbet, hvor du skal have f.eks. et kaffe filter eller syntetisk luft- filter til at ligge for at samle de faste partikler op.

 

Det er (også) prøvet uden resultat. Jeg tror mekanisk bearbejdning er løsningen, som S. Fabrin foreslår. Problemet er et komme til og med hvilket værktøj.
En professionel kloakrenser kunne måske klare det, hvis jeg kunne finde en, som tilbyder "no cure - no pay".
Ved ikke om det kan bruges i dit tilfælde, men har før brugt en stiv stålvire som stålbørste, man stikker stålviren ind i røret, tjavsen enden op, og på med boremaskinen i den anden ende.
Det kan være fordelagtigt at korte stålviren op under vejs, så den ikke kommer i slyng, og kør forholdsvis langsomt. Forsøg hvilken vej, det er mest effektivt at rotere wiren rund.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har adgang til brugte tråd linere fra CO2 svejsere. Der er fantastiske til samme metode som je_ns beskriver. Jeg har haft held til at fiske strømper ud af central støvsuger anlæg.
Hvis man ikke har denne adgang så er det næsten det samme som en gardin spiral. Plast belægning skæres af i enden og en lille del af spiral bøjes ud.
De kan sikkert købes i metermål i byggemarked. Her link til typen fra JYSK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen.  Her er et par ting, som skal prøves af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis