Tv signal fra egne antenner er forsvundet.

Jeg har egne TV antenner på 3m høj mast. Antennekablet derfra løber igennem flere tag rum under isoleringen og ender i en splitter på et meget lavt loft hvor jeg ikke kan være. Splitteren har en indgang og tre udgange, hvilket gør at vi i de sidste 10 år har kunnet se de gratis kanaler fra antennerne i 3 forskellige rum. Nu er der ingen eller meget svagt signal uden billede i alle tre rum. Det jeg efterspørger er et apparat som jeg sætter til enderne forskellige steder af alle mine kabler for at måle signal styrken, og finde hvor fejlen er. Hvad hedder sådan et apparat og hvordan skal det bruges.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du er helt sikker på at det ikke skyldes, at kanalerne er omlagt til nye frekvenser ?
Lige pt foregår der en omlægning til frekvenser vist pga frigivelse af plads til mere telefoni (4G?), de første områder i landet er omlagt, de sidste kommer vist omkring marts måned.

Citat fra Boxer's hjemmeside :

Arbejdet med at vedligeholde tv-sendenettet vil i enkelte perioder kunne påvirke tv-signalet ved, at det er ude af drift. Der vil være tale om små forstyrrelser, og det vil i alle tilfælde ske på tidspunkter, der vil give mindst mulig gene for seerne.


AKTUEL STATUS
+

ARBEJDE PÅ ANTENNEMASTERNE
+

Fra den 22. maj 2019 og cirka et år frem vil der blive udført arbejde på antennemasterne rundt omkring i landet. Det medfører, at du kan opleve sort skærm på dit tv. Arbejdet vil blive udført fra midnat og frem til kl. 14, hvorefter du skal foretage en kanalsøgning for at få adgang til dine tv-kanaler igen.

Kommende arbejder
  • 9/10-2019: Vordingborg, Nakskov, Jyderup, Kalundborg, Skamlebæk, Hove, Gladsaxe, Borups Allé, Lynetten, Helsingør og Landskrona.
  • 15/1-2020: Videbæk, Viborg, Lemvig, Skive, Struer, Viborg By og Varde.
  • 11/2-2020: Hedensted, Kolding, Vejle, Varde, Aabenraa, Flensborg, Tommerup og Svendborg.
  • 4/3-2020: Hove, Gladsaxe, Borups Allé, Lynetten, Helsingør, Landskrona.
  • 31/3-2020: Alle sendere
Allerede udført arbejde
  • 10/9-2019: Rø, Gudhjem, Hammeren og Nexø.
  • 22/5-2019: Thisted.
  • 19/6-2019: Tommerup, Svendborg, Aabenraa og Flensborg.
Bemærk

Arbejdet er en politisk beslutning og vil medføre frekvensændringer. Du kan også læse mere om arbejdet på DRs hjemmeside



Vil det hjælpe med fejlsøgningen med sådan et apparat? Det eneste sted du kan måle signalet er i rummene hvor du i forvejen kan konstatere lav signal. Og da det er i alle rum, vil jeg mene at fejlen ligger mellem fordeler hvor du ikke kan komme til og antennen.

Jeg ville nok tjekke antennens retning mod masten som det første og sikre et godt signal der (altså stige op til antennen og en måler på der)og så arbejde mig videre derfra.

Jeg formoder at du har tjekket at masten ikke er nedlagt,er midlertidig ude af drift, eller har skiftet sendesignal. Prøv evt at ramme en anden mast.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der sidder et sted mellem mast og fordeler, en antenneforstærker, der skal have 240 volt. Den kan enten være brændt af eller slukket.

 

der skal have 240 volt.
Er det ikke lige i overkanten. Skal vi sige 24V. eller deromkring.
Måleapparatet hedder en feltstyrkemåler og er normalt ikke noget, private har alene på grund af prisen på flere tusinde kr.

fase
Problemet er blevet løst, Jeg har haft håndværkere til at skifte nogle tagplader, en har trådt på et antennekabel på loftet, så at enden af kablet har sluppet en 3 vejs splitter. Alt er nu OK. Tak for indlæggene.
sanasoq skrev den 28-10-2019 08:21:56

Problemet er blevet løst, Jeg har haft håndværkere til at skifte nogle tagplader, en har trådt på et antennekabel på loftet, så at enden af kablet har sluppet en 3 vejs splitter. Alt er nu OK. Tak for indlæggene.

 

https://www.tektronic.dk/da/dvb-t-tv-antenne/1151-dvb-t-tv-antenne-dvb-t-signal-finder-signalstyrkemaler-til-indstilling-af-vhf-uhf-tv-antenne-695901155430.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis