Gulv - punktfundament

Hej,

Skal bygge et skur, der skal stå på et punktfundament - eller det er ihvertfald planen.

Hvilken form for gulv kan jeg have i skuret, hvis jeg opbygger med punktfundament? Min tanke går på, om det er optimalt at have trægulv derinde, da jeg kunne frygte, at gulvet slides op på sigt eller at det ikke kan holde til våde/beskidte haveredskaber etc.

Kan man fx anlægge fliser, og hvordan vil det i så fald fungere, hvis der er isolering i punktfundamentet?

Takker
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er et skur til haveredskaber osv, behøver du ikke direkte isolering, men vindstop. Jeg har bygget adskillige skure fra 20 til 35 kvm, alle med trægulv. Punktfundament, udgravet ca 25-30 cm, udlagt dug mod evt vækst, randsikring mod dyr af eternitstrimler, nedgravet langs stolperne. Spær Mont på nederste rem, hvis nødvendigt punktfunda midtpå. Plastdug ovenpå for træk nedefra. Du kan isolere mellem spærene. Derpå gulvbeklædning. Enten billige terrassebrædder eller høvlede forskallinger.

 

uldal skrev den 20-10-2019 07:24:37

Hvis det er et skur til haveredskaber osv, behøver du ikke direkte isolering, men vindstop. Jeg har bygget adskillige skure fra 20 til 35 kvm, alle med trægulv. Punktfundament, udgravet ca 25-30 cm, udlagt dug mod evt vækst, randsikring mod dyr af eternitstrimler, nedgravet langs stolperne. Spær Mont på nederste rem, hvis nødvendigt punktfunda midtpå. Plastdug ovenpå for træk nedefra. Du kan isolere mellem spærene. Derpå gulvbeklædning. Enten billige terrassebrædder eller høvlede forskallinger.

 Hej - mange tak for dit svar.

Så det bliver ikke et problem i længden, at gulvet er lavet af træ ved at det bliver slidt oppe fra? Måske bare mig, der er overforsigtig  

Når du laver randsikring, er det så for at sikre, at der ikke kan kravle dyr ind under konstruktionen og op i underlaget? Har set nogle steder, at de bruger volierenet for at undgå det, men det er måske ikke så effektivt?

Hvor monterer du helt præcis plastdugen (og er det vindpap)? Er det som den nederste del mod jorden, og så kan evt. isolering være ovenpå det?

Mange tak for hjælpen. Vil gerne undgå at lave rookie fejl.
Ja, eternitten er nedgravet 30 cm og går helt op til remmen for at holde mus og rotter ude. De har nu en evne til at kravle op og finde en indgang under taget. Men det er en anden sag. Tråd dur ikke. De bider det over som smør. Dugen nederst kan være plantedug, en billig presenning og lign. Glemte at skrive at jeg har monteret billige runde riste i eternitten for udluftning. Gulvet skal du ikke være bekymret for. Det holder din tid ud. Eet af mine skure har jeg terrassebrædder og kører med trailer, sækkevogn med læs osv. Det andet er depotrum med 20 mm ubehandlede, høvlede forskallinger uden brugsspor nogen af dem. De  er ca 10-12 år gl. Og er uden samligning meget mere behagelige at gå på end fliser, som også kræver kontakt med undergrunden.

 

uldal skrev den 20-10-2019 09:40:30

Ja, eternitten er nedgravet 30 cm og går helt op til remmen for at holde mus og rotter ude. De har nu en evne til at kravle op og finde en indgang under taget. Men det er en anden sag. Tråd dur ikke. De bider det over som smør. Dugen nederst kan være plantedug, en billig presenning og lign. Glemte at skrive at jeg har monteret billige runde riste i eternitten for udluftning. Gulvet skal du ikke være bekymret for. Det holder din tid ud. Eet af mine skure har jeg terrassebrædder og kører med trailer, sækkevogn med læs osv. Det andet er depotrum med 20 mm ubehandlede, høvlede forskallinger uden brugsspor nogen af dem. De  er ca 10-12 år gl. Og er uden samligning meget mere behagelige at gå på end fliser, som også kræver kontakt med undergrunden.

 Fedt - troede slet ikke materialet var så stærkt. Men det er perfekt - så kan jeg køre med den løsning.


Skal jeg installere vindpap under isoleringen og hvilken isolering anbefales? Polystyren eller mineraluld?
Vægskelettet beklædes udv med vindpap derpå lister til beklædning, så der er luftflow mellem de to materialer. Du kan isolere med glasuld mellem de lodrette poster i skelettet (60 cm), derpå en beklædning. Uisoleret behøver du ikke indv beklædning. I gulvet behøver du strengt taget ikke isol men hvis du ønsker, så læg spær med de traditionelle 60 cm og slå uhøvlede forskallinger op under - et par stk pr spær og læg qSundolitplader mellem spær på forskall.
Gulvbelægning lægges med 5 mm mellemrum, så træet kan arbejde.

 

Annonce
Hvis du isolerer gulvet er du helt sikker på at det ikke bliver frostfrit. Det er selvfølgelig en god ide, hvis du vil have skuret opvarmet.
Hvis du " blot" vil have skuret frostfrit, anbefaler jeg randisolering, f.eks flagomingoplader i 100 mm gravet ned i 60-70 cm dybde. Derefter fyldes op med sand i passende højde, og så en plastdug for at holde jordfugten væk. Hvis du ikke vil have fliser, så læg dine strøer ud på "punktvise" fliser.

Søren O
uldal skrev den 20-10-2019 16:20:45

Vægskelettet beklædes udv med vindpap derpå lister til beklædning, så der er luftflow mellem de to materialer. Du kan isolere med glasuld mellem de lodrette poster i skelettet (60 cm), derpå en beklædning. Uisoleret behøver du ikke indv beklædning. I gulvet behøver du strengt taget ikke isol men hvis du ønsker, så læg spær med de traditionelle 60 cm og slå uhøvlede forskallinger op under - et par stk pr spær og læg qSundolitplader mellem spær på forskall.
Gulvbelægning lægges med 5 mm mellemrum, så træet kan arbejde.

 Mange tak for dine beskrivelser. Meget stor hjælp  


Men ingen vindpap under isoleringen i guvlet?
Søren O skrev den 20-10-2019 17:01:17

Hvis du isolerer gulvet er du helt sikker på at det ikke bliver frostfrit. Det er selvfølgelig en god ide, hvis du vil have skuret opvarmet.
Hvis du " blot" vil have skuret frostfrit, anbefaler jeg randisolering, f.eks flagomingoplader i 100 mm gravet ned i 60-70 cm dybde. Derefter fyldes op med sand i passende højde, og så en plastdug for at holde jordfugten væk. Hvis du ikke vil have fliser, så læg dine strøer ud på "punktvise" fliser.

 Tak


Er umiddelbart mest fan af et punktfundament, da det er simpelt at sætte op. Har bare været meget i tvivl om isoleringen i det tilfælde, hvor isoleringen ligger i bundremmene og ikke i jorden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis