Hjælp til udvidelse af el

Hej LDS brugere.

Jeg er ved at føre ny strøm rundt i vaskerummet herhjemme og i den forbindelse har jeg et spørgsmål.

Min plan er at fræse et 5-leder kabel ind i væggen, som skal slutte ud i en forgreningsdåse hvori vaskemaskine og tørretumbler skal på hver sin fase.

Et stykke derfra vil jeg gerne have to 1 modul stikkontakter (i denne ramme  https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-rammer/lk-fuga-softline-rammer/p/lk-fuga-softline-ramme-63-2m-vandret  ) som skal have strøm fra forgreningsdåsen, men. Stikkontakterne skal drive 1 affugter i den ene, og 1 mikroovn i den anden. Derfor tænker jeg om jeg godt må føre et 5 leder kabel frem til dem og hhv. give den ene stikkontakt den ene fase og den anden stikkontakt den anden fase og så splitte samme nul-ledning og jord mellem dem?

Grunden til dette er at jeg frygter hvis vaskemaskine, affugter og mikroovn er på én og samme fase at sikringen vil springe?

Håber det giver mening..
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kabel skal være 5 x 2,5 mm2 og der skal så være 16 A sikringer i gruppeafbryder. Der vil ikke komme problemer overhovedet ved at sætte affugter og micro ovn på samme fase. Vaskemaskine på 1 fase og tumbler på en anden.
Nul og jordleder skal samles og ikke splittes som du skriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det gør du vel heller ikke da vaske maskine på fase 1 tørretumbler på fase 2 og de 2 stikkontakter på fase 3.... du skal dog lige have i tankerne at dine stikkontakter så sikkert er forsikret med 16 A, og dermed skal du have fremført 2,5 mm2 kvadrat til dem.  Desuden er stikkontakterne fra LK  uden afbryder ganske vist godkendt til til 16 A , men ikke ved vedvarende brug som er mere end 2 timer og det kommer du så sikkert ikke over, med mindre din affugter bruger mere end det. Men du kan nøjes med at fremføre et 3 x 2,5 fra forgreningsdåsen, kan ikke lige se grunden til 5 ledet kabel....en ordinær affugter bruger jo ikke mere end ca. 3-400 watt 
Det er ok med 3 x2,5 mm2 det sidste stykke. Meen når nu rullen med 5 x 2,5 mm2 lige er der ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kablet der kommer fra eltavlen frem til vaskerummet har kun jord, nul og 2 faser. Og det er ikke et jeg ønsker at skifte da det er muret igennem flere rum. Se billede.

Det er dét jeg vil videreføre til forgreningsdåse hvor jeg vil tilslutte vaskemaskine og tørretumbler på hhv hver sin fase. Se billede igen :)
Derfra videre til de 2 stikkontakter som hver skal have 1 fase, jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg gør? Jeg har altså kun 2 faser at arbejde med, og jeg tænkte at hver stikkontakt skal have 1 fase så alle tingene i værste fald kan køre samtidigt?
Kablet er ikke købt endnu, men jeg skal altså have fat i et 5 leder på 2,5mm?

Er det rigtigt forstået at jeg sagtens kan køre vaskemaskine, affugter og mikroovn på samme fase så? Og evt tørretumbler på den anden fase? Og altså bare ét 3 leder fra forgreningsdåsen til stikkontakterne?
Vil gerne være på den sikre side inden jeg murer det ind :)
Annonce
Du skal være sikkert på at det nuværende kabel er 2,5 mm2 Ellers nytter det ikke noget at køre videre med det større kvadrat.
Er det kun 1,5 mm2 kan du kun få 13 A sikringer foran, men det skal nu nok kunne køre, da sikringer tåler noget overbelastning i kortere tid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvilken størrelse gruppesikring sidder der foran?  Vaskemaskinen og tørretumbler kan hver køre på en 10A sikring så en 13A gruppe er OK. Vaskemaskine og tumbler kan kobles på hver sin fase og de to andre deles om den sidste fase. Du bruger formentlig ikke affugter og ovn samtidig i længere tid. For nu ikke at reklamere alt for højt med at det er en gør det selv installation bør du ved vaskemaskine og tørretumler samt ved affugter og ovn sætte en
Dobbelt stikkontakt  og  indmuringsdåse. Nul og jord er fælles.
Mens jeg skrev mit svar har du fået to andre, som jeg er enige med. Men er du sikker på at der er en jord i dit kabel? Du bør måle at det ikke er 3 faser og nul. Er det tilfældet, skal der etableres jord på anden måde, og så kunne du bruge kablet som tre faser og nul.

fase
Eltavlen ser således ud (ved ikke hvorfor den vender billedet)

Det kabel der i forvejen køre frem til vaskerummet er 2,5mm, det kan jeg sige med sikkerhed - og kun med 2 faser, den røde ledning er jord og har fungeret som jord.
Det er et gammelt 60’er hus, så jordledningen var rød dengang?
Så jeg har ikke andet end 2 faser at arbejde med og det er dét jeg skal have til at fungere :)
Nu har du så lige været heldig at ramme den del af tavlen, som ikke viser den gruppe, der er interessant, fordi det ser ud til, at du har automatsikringer. Hvis du er interesseret i at lave en jord i det rum, du laver installationen, kan du koble den røde til som fase, og så har du tre faser og nul plus den nye jord.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis