Skillevægge i kælder oven på gulvvarme

Vores hus har en kælder, hvor kælderen blev nyrenoveret med gulvvarme og nye klinker inden vi købte det. I samme ombæring fjernede man alle (ikke-bærende) skillevægge dernede. Nu vil vi gerne have sat nye skillevægge op for at udnytte rummet bedre. Tænker at lave det i stål med gips, men er i tvivl om hvad der skal gøres med gulvvarmen ift. hvordan væggene sættes op. De zoner der er lavet i gulvet, er ikke der hvor vi vil lave vægge, så vi kommer til at skulle sætte væggen fast hvor der potentielt er vandrør under. Vi har ikke tegninger over de præcise placeringer.

Er der andre muligheder end at anskaffe et termisk kamera for at sikre at man ikke borer ned i et rør?
Og hvor stor en skrue skal jeg have ned?

Alternativt, skal man bygge muren op i porebeton i stedet? Eller bliver det noget hø?

Alle gode råd modtages med glæde.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fastgør dem med monteringlim til gulvet, så er det også muligt at fjerne dem igen, uden at skulle skife fliser.

Multiplader / porebeton kan også anvendes ja.
Eller bare korte skruer og flere af dem. I virkeligheden behøves de ikke at komme langt ned for at have godt fast.

men jeg ville mure med multiplader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har gjort det at jeg tog en gasbetonplade, skar den så den var 10 cm høj, og skar den til i bredden, så den ikke var tykkere end træskelet. Den fik noget lim under og så ned på gulvet der hvor væggen skulle stå. Da det var tørt skruede jeg simpelthen en lægt ovenpå med Karmskruer ned i gasbetonen. Derfra byggede jeg træskelet og smed gips udenpå træskelettet samt ned over gasbetonen. Så undgår du fuldstændig at skrue i gulvet.

Giver det mening? 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 19-10-2019 21:20:05

Jeg har gjort det at jeg tog en gasbetonplade, skar den så den var 10 cm høj, og skar den til i bredden, så den ikke var tykkere end træskelet. Den fik noget lim under og så ned på gulvet der hvor væggen skulle stå. Da det var tørt skruede jeg simpelthen en lægt ovenpå med Karmskruer ned i gasbetonen. Derfra byggede jeg træskelet og smed gips udenpå træskelettet samt ned over gasbetonen. Så undgår du fuldstændig at skrue i gulvet.

Giver det mening?

 Forstår hvad du mener, men kan man ikke lige så godt bare lime skelettet direkte på flisen, som Koluda også foreslår? Eller overser jeg noget?

christiannielsen skrev den 19-10-2019 21:09:41

Eller bare korte skruer og flere af dem. I virkeligheden behøves de ikke at komme langt ned for at have godt fast.

men jeg ville mure med multiplader.

 Hvad er fordelene ved at mure? Andet end at jeg ikke behøver at bekymre mig om mit gulv.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
viktorviktor skrev den 19-10-2019 21:23:34

 Hvad er fordelene ved at mure? Andet end at jeg ikke behøver at bekymre mig om mit gulv.

 

Der er fordele ved begge ved både let og tung væg. De fleste der vælger let væg, efter min mening, er dem som ikke bryder sig om tanken om at skal mure.

Hvis jeg skal nævne nogle af de fordele jeg vægter ved tung væg (uprioriteret)
- tung væg, bedre lydisoleret
- muren siger DOK i stedet for DAK, det virker mere robust og så kan jeg godt lide lyden DOK :)
- man kan hænge alt op i det nemt
- sjovt at bygge og lime multiplader. Efterarbejdet er det samme som ved gips (spartle, slibe etc)
- bryder mig ikke om gips i en kælder

Men funktionsmæssig, når du har indrettet rummet, så er det vel hip som hap.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
viktorviktor skrev den 19-10-2019 21:22:47

 Forstår hvad du mener, men kan man ikke lige så godt bare lime skelettet direkte på flisen, som Koluda også foreslår? Eller overser jeg noget?


Jeg ved bare ikke om træ med lim mod betongulv også er limet godt fast om 10 år. Kan godt ske det bare spiller, og så er det jo fint.

En anden ting jeg umiddelbart tænker er, er at det er rart ikke at have træ direkte ned på et betongulv i en kælder i forhold til evt fugt eller oversvømmelse. 

Mvh. Christian M
 

Du kan bruge stålskelet og beklæde med fibergips ( fermacel ) Hvis du kun borer 20 mm ned så er du kun lige igennem fliser, og der er ingen risiko for at ramme gulvvarme. Der bruges små skruer og rawlplugs. Men jeg ville nu ikke være nervøs for at bruge træ når der både er gulvvarme.
I øvrigt kan man købe et termisk kamera til iPhone fra ca. 2000.00 kr. Og det kan bruges til meget andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som han skriver i første indlæg så er hans plan netop stål, men ingen problemer med træ her heller, med mindre kælderen trods renovering er fugtig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lim bare bund skinnen fast på gulvet. Altså en ren metal skinne uden skum. Mærk op på gulvet hvor væggen skal være, affedt gulv og skinne grundigt. Læg to fede lim streger på skinnen. læg den på gulvet, tryk den godt fast, evt nået vægt vægt oven på. lad det tørre til dagen efter, lav resten af rammen og skrue den fast i vægge og loft og byg vægen færdig. Det er helt normal og rigtig måde at gøre det på.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også