En masse prøvet - radiatoren er stadig kold

Hej;

Jeg har et to strengs varmesystem som forsynes af jordvarme og gris (Ved brændeovn). Da jeg for nyligt skulle sætte gang i varmen virkede een af radiatorerne i stuen ikke. Tænkte den var klassisk, masserede stiften, udlufte etc, virkede ikke. Endte med at skifte den 50 år gamle termostatventil og....stadig en kold radiator! Banke på de gamle rør i kælderen der føder radiatoren, udlufte igen osv osv. Intet held!

Her er så det mærkelige: Der kommer åbenbart vand frem til radiatoren, for efter tømning og skift af ventil kom vandet igen frem til radiatoren. Bare koldt! De to andre radiatorer i stuen virker fint. Der var oprindeligt fire på samme "gren" af systemet, men den ene blev fjernet i sommers, ender i blindrør. Det er den sidste radiator i systemet den er gal med. Rørerne op til den er også kolde.

Nogen gode ideer?

Mvh Per
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke lige se for mig hvordan det er forbunden, men det kunne jo tyde på der var sket noget, da du fjernede den radiator.
Både fremløb og retur skal jo fungere, der kan godt komme vand i radiatoren alligevel, når du lufter den ud.
Jeg ville prøve:
Fyld vand på anlægget så du er sikker på der er i orden.
Luk for alle de andre radiatorer, skru cirkulationspumpen op til max.
Luft radiatoren ud igen.
Lad det stå nogle timer sådan.
Hvis du har mulighed, så hæv vandtemperaturen gerne til 60-70 grader.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-10-2019 21:13:48

Kan ikke lige se for mig hvordan det er forbunden, men det kunne jo tyde på der var sket noget, da du fjernede den radiator.
Både fremløb og retur skal jo fungere, der kan godt komme vand i radiatoren alligevel, når du lufter den ud.
Jeg ville prøve:
Fyld vand på anlægget så du er sikker på der er i orden.
Luk for alle de andre radiatorer, skru cirkulationspumpen op til max.
Luft radiatoren ud igen.
Lad det stå nogle timer sådan.
Hvis du har mulighed, så hæv vandtemperaturen gerne til 60-70 grader.

 Den mulighed har jeg luret på, om det kunne være noget luft i rørsystemet. Radiatoren har dog virket efter efter  jeg fjernede den ene radiator, i sommers.
Jeg har et grissesystem jeg ikke kan lukke for. Med øget flow kan man jo frygte vandet vil den vej rundt.
Men prøver det imorgen.

Kunne lyde som om det "bare" er dine strenge der skal varmes op.
Sæt termostaten på 5, så den kalder max på varme, og så ellers vente en times tid eller tre, så burde der komme varme frem.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis