Bosch gasfyr driller

Hej
Jeg har problemer med mit Bosch gasfyr ZBS 16/120. Fyret er opsat i 2011 og jeg har problemer med at få fyret til at kunne give varme i radiatorer samtidig med varmt forbrugsvane. Hvis jeg har tændt for forbrugsvand og varme kredsen i huset vil fyret kun give varmtvand til radiatorerne. Hvis jeg slukker for det varme vand til radiatorerne begynder fyret med det samme at sende varmt vand ud til radiatorerne. Det er ligesom at fyret kun kan det ene funktion ligepludselig. 
Håber nogle har en ide om hvad der er galt. Det skal siges at jeg i foråret skiftede 3 vejsventilen i fyret og fornyligt at har skiftede varmevekslerne. Ved ikke om det kan have en betydning
​mvh Jan 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, og velkommen til LDS.

Det kan lyde som om du har sat en forkert model 3-vejs ventil på, således at den gamle var en med T-boring, hvor den nye er med L-boring.
T-boringen er god til at du kan vælge om det skal være A, B eller A&B der skal forsynes, hvor L-boringen er "Enten eller".

Så det lyder til du skal have skiftet en 3-vejs ventil (eller to) igen.

Hej og mange tak.
Nå men jeg prøvede og skifte tilbage den til gamle 3 vejsventil. Stadig samme problem.
lige så snart jeg slukker for forbrugsvandet begynder fyret at varme op i radiatorerne. 

Har du et billede af installationen?
Er det noget der har stået på længe?
Foruniddelbart lyder det på mig som om, din3-vejs ventil er enten eller, både ny og gammel,elelr at du har fået monteret den forkert...

Det har sikkert stået på længe. Men opdagede det først fornyligt da jeg skulle have varme i huset igen. Jeg skiftede 3 vejsventilen i foråret pga den gamle aktuator havde fået vand ind i selve huset pga en ødelagt o ring.
Lige nu er det den gamle 3 vejsventil med den “nye” aktuator der er monteret. Kan aktuatoren være af en forkert type?? Den virker som om den er omvendt proportionelt.  

Vedhæftede filer:
3 vejsventil er monteret som originalt. Den kan ikke rigtig monteres forkert. Da rørene til ventilen sidder fast monteret på fyrer. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis