Bredde på rundsavsklinge

Hej,

Jeg vil gerne lave nogle fingersamlinger og inden jeg køber et CMT fikstur til fingersamlinger og svalehalesamlinger vil jeg forsøge mig med at lave fingersamlinger på en rundsav. Der er flere videoer af det på youtube...

Men det kræver en bred rundsavsklinge (bred tandbredde) - gerne på 5 mm eller mere... hvor finder jeg det og hedder det noget specielt? Hvad skal jeg søge på?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Dem finder du ikke her i Europa, da "dado" sets ikke er tilladte her.
Det kræver i øvrigt at din aksel på saven er beregnet til at tage dem (for den skal være længere end normalt).
Så det du skal kikke efter er en klinge med flade tænder, da normale klinger har skiftevis skråtstillede tænder, der gør at du ikke får et helt flade snit.

Men når det er sagt, så kan der laves fine samlinger med en almindelig klinge, det kræver bare at du kører flere gange frem og tilbage, eller retter snittet til med et stemmejern til sidst.

Så det eneste du kan gøre er at bygge en skabelon/jig der kan lave dados med en almindelig klinge klik her ca 8.50 inde.
Eller du kan bruge en overfræser da du der kan få brede jern.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Læg mærke til at de skriver at den ikke er på lager... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Slingreklinger er beregnet til stationær fræser. Her er der en meget stabil aksel som kan bære den. Den der henvises til har et hul på 55 mm hvor mn normalt har 30 mm på rundsave.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ev elmand>> du fik ret - bordrundsaven jeg har er med 30 mm hul...
PinkHenrik>> ja, jeg vil jo så nok bygge mig et fikstur som der foreslåes i youtube videoen.

Jeg har en overfræser men synes savesnittene bliver pænere på bordrundsaven fremfor på overfræseren... jeg skærer i blødt fyrretræ og fræsejernet er måske lidt slidt så nok derfor

Syns bare et cmt fikstur til 1500 kr er dyrt for at lave fingersamlinger på en overfræser....
https://www.dorchdanola.dk/cmt-universal-svalehaleaggregat-cmt300-incl-918-127-11.html
Jeg har set et af de omtalte fræse borde til salg på facebook market her i forgårs til 200kr, inkl. fræser, så det burde være muligt at finde en billig harald skrald model af en holder til overfræser, der gør det muligt at have den installeret i stil med en bord-sav, som er til at betale for average joe.

Alternativt kan du lave et bord af en krydsfiner plade, lave et stort nok hul i til din overfræser kan komme igennem med aksel og hoved, og så skrue overfræseren fast på undersiden så klingen vender opad.
Så laver du et land af f.eks. en høvlet 2x4", og vupti, så har du for 300kr træværk (som du måske endda har stående i stumpe stakken) lavet et land til formålet selv.
Så sætter du bare det relevante 3-8mm fræse hoved i, og så er du kørende.

 

Steensen>> jeg har set flere youtube videoer hvor de bygger det der fræsebord og det skal jeg nok også have bygget mig på et tidspunkt. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal bygge mig et fræsebord til at lave fingersamlinger med? Typisk, ser jeg at man bruger et fikstur og så en håndholdt overfræser og et CMT fikstur eller et Porter Cable Jig. Alternativt en bordrundsav ( som jeg vil forsøge mig med) og så et fikstur.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også