Bredde på rundsavsklinge

Hej,

Jeg vil gerne lave nogle fingersamlinger og inden jeg køber et CMT fikstur til fingersamlinger og svalehalesamlinger vil jeg forsøge mig med at lave fingersamlinger på en rundsav. Der er flere videoer af det på youtube...

Men det kræver en bred rundsavsklinge (bred tandbredde) - gerne på 5 mm eller mere... hvor finder jeg det og hedder det noget specielt? Hvad skal jeg søge på?
Hej, Jeg vil gerne lave nogle fingersamlinger og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
fnisen skrev den 19-10-2019 08:54:48

Steensen>> jeg har set flere youtube videoer hvor de bygger det der fræsebord og det skal jeg nok også have bygget mig på et tidspunkt. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal bygge mig et fræsebord til at lave fingersamlinger med? Typisk, ser jeg at man bruger et fikstur og så en håndholdt overfræser og et CMT fikstur eller et Porter Cable Jig. Alternativt en bordrundsav ( som jeg vil forsøge mig med) og så et fikstur.

 Fordi jeg har fanget dit indlæg forkert fra starten af, og tænkt at du skal lave Not & Fer i brædder, ikke en finger samling.... Ups.

Men med fræse bordet skulle det også være lige til at lave finger samlingerne, om end der skal lidt mere "finesse" over bordet, så du har et justerbart land, så kan du fræse flere emner samtidigt.... (skal jo finde en årsag til dig.... ;-) )

 

Jeg vil så lige sige at med en almindelig bordrundsav, omhyggelig opmærkning og tålmodighed kan man sagtens lave flotte dado's der passer helt perfekt sammen.
Det er jo ikke anderledes end at huske hvilken side af stregen man skal skære  

Det er straks noget andet at leve svalehaler på rundsaven... det kræver langt mere, og man slipper ikke for at rette det til med et stemmejern.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik>> hvad kalder man en savklinge med lige tænder? Er der en du vil anbefale og i hvilken tykkelse? Altså, ikke selve tandtykkelsen men bladtykkelsen ? 3 mm?

Nogle andre spørgsmål:

1) I bordet til min bordrundsav er der nogle spor hvor jeg så kan sætte en land i og en vinkelland i - er der standard mål for de spor og hvor kan man købe nogle flere af dem?

2) i flere af de der youtube videoer bruger man bivoks efter man har lavet et fikstur for at det skal glide bedre på savebordet? Hvad vil i anbefale? Silikone spray er jeg ked af da det kan risikere at ødelægge efterfølgende maling af træ jeg skære på bordet....
Anders K har et link til den type klinge med "lige" tænder. Men jeg bruger nu almindelige tænder  

Jeg er ikke sikker på at sporene er standard, men jeg ved at der findes "stænger" der kan justeres i bredden, men de er hundedyre.
Jeg har lavet mine egne forskellige ting til rundsaven. PT er jeg i gang med at lave denne her Klik her.
Det første man har brug for er en slæde til tværsnit Klik her. 
Eller prøv at søge på Crosscut sled, og se hvor mange forskellige udgaver der findes, samt hvad der findes af tilbehør til dem.
Så findes der et hav af andre slæder og mærkelige ting som kan bruges i forbindelse med rundsav, men her vil jeg lade dig selv rode rundt og se hvad du kan finde af inspiration.
Og hvis du vil lave Dados på din sav er denne lille ting virkelig smart at bygge Klik her.

Jeg bruger netop bivoks en gang i mellem på mine slæder og også på selve bordpladen på saven. Det virker rigtigt fint, og så lugter det godt  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også