Reparation af gulvbræt uden fer og not, hvordan?

På 1. salen i vores hus fra 30erne har der engang været to små værelser. Disse er blevet lagt sammen ved at en væg er slået ned imellem dem. Da man har fjernet væggen har der manglet et gulvbræt, hvor væggen har stået.
Derfor har man lagt et nyt bræt i.
Det ser egentlig fint ud. Det er en anelse smallere end de øvrige gulvbrædder, men ikke noget man lige lægger mærke til medmindre man ser godt efter eller man ved det er der.
Men selvom det kosmetisk er fint, så er der det problem, at hvis jeg går på brættet, så bøjer det meget ned. Det føles generelt skrøbeligt. Og det er en ubehagelig følelse at gulvet giver efter på den måde på det ene bræt.
Problemet skyldes sandsynligvis, at dette bræt ikke har nogen fer og not, men bare er et almindeligt bræt der er lagt ned.
Der er tale om et fyrtræsplankegulv.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg bedst reparerer dette?

Jeg har indsat en skitse af konstruktionen her:

Det er jo ikke lige så nemt at få lavet noget med fer og not uden at skulle have hele gulvet op.

Jeg har tænkt over to muligheder:

Mulighed A: 
Sætte et eller flere bræt på nedenunder som skrues op i de øvrige gulvbrædder med nogle skruer. Dermed fordeles belastningen ud på flere gulvbrædder. Det burde give ca. samme effekt som hvis det havde fer og not.
Det åbenlyse problem her er, at jeg jo ikke kan komme til nedenunder gulvet.
Ja, ja, jeg kunne jo selvfølgelig sætte skruerne i oppefra, men det kommer nok til at se noget grimt ud.

Mulighed B:
Næste ide er at det problematiske bræt bliver "klodset op" ved at lægge noget nedenunder brættet til at støtte. Dermed flyttes belastningen ned til loftsbrædderne/forskallingsbrædderne nedenunder.
Jeg ved ikke, om den går eller om jeg bare risikerer at ødelægge loftet i stueetagen? (gammeldags pudset loft - puds på tagrør/siv)

I øvrigt er der sådan et lerindskudslag som man brugte i gamle dage. Det vil jeg også skulle fjerne noget af, da klodsen/klodserne ellers bare vil synke ned i leret (det ligger tæmmeligt løst) - og må man bare det? Hvad er funktionen af leringslaget? Kan man få problemer med fx at fjerne det helt mellem to bjælker?

Hvilke andre muligheder har jeg?
Ideer, forslag og erfaring ønskes.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan vel lime et antal klodser under altså dit forslag A bare med lim. Brug en PU lim.
Lerindskud anvendtes som brand og lydisolering i gamle dage. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Lennart
Der findes et billigt vinkelhoved til bits, til at sætte på en håndboremaskine, de fås i alle byggemarkeder og er meget anvendelige, hvor pladsen er trang. Med sådan et vil du kunne bruge dit eget eksempel, med både skruer og lim, det har jeg faktisk gjort, med præcis samme problem som dit og det fungerede fint. Hvis du vælger den løsning, så husk at bore hullerne fri i laskebrædderne, ellers trækker skruerne ikke brættet an.
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
Kermit_369 skrev den 18-10-2019 11:50:31

Du kan vel lime et antal klodser under altså dit forslag A bare med lim. Brug en PU lim.
Lerindskud anvendtes som brand og lydisolering i gamle dage.

 YES! Det var lige netop sådan nogle gode ideer jeg havde håbet på at få herinde. Tak!

Hvad er årsagen til at bruge PU lim frem for alm. trælim? Jeg forestiller mig, at den skal være lidt elastisk idet limen kommer til at holde noget sammen der kommer til at "arbejde". Er PU limen elastisk og kan den "give efter"?

Er der en bestemt PU lim, du kan anbefale?
Er denne fin nok: https://www.harald-nyborg.dk/p4863/dana-pu-lim-250-ml ?

Jeg har ikke brugt PU lim før, men har arbejdet en del med trælim. Jeg går ud fra, at jeg skal sætte den i spænd op mod brættet ovenfor vha. en lyntvinge på hver side (vendt på hovedet) - ligesom jeg ville have gjort hvis det var alm. trælim.

Hvor stor en limflade bør jeg anvende? Det skal vel kunne holde til en voksen mands vægt. Lad os sige 100 kg. Og lad os så overdimensionere med 100 % og sige 200 kg.

Jeg forestiller mig at dele det op på f.eks. 4 stk 25x95 brædder limet på begge sider. Vil det mon kunne række med en limeflade på ca 9cm^2 på begge sider?

Grunden til at bruge  PU lim er, at den udfylder evt. skævheder, men hvis ellers brættet er plant, er alm. hvid trælim ganske fortræffeligt, især hvis der tillige er skruer i

Johnny cnc
Hvis du har en overfræser så kan du lave nogle ekstra noter og bruge løse feder  dobbelt bredde. Ved det  sidste bræt kan du  skrue en liste med lim på underside med omtalte vinkel skruehoved. Så kommer det til at bære i hele længden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Johnny cnc skrev den 18-10-2019 12:15:53

Hej Lennart
Der findes et billigt vinkelhoved til bits, til at sætte på en håndboremaskine, de fås i alle byggemarkeder og er meget anvendelige, hvor pladsen er trang. Med sådan et vil du kunne bruge dit eget eksempel, med både skruer og lim, det har jeg faktisk gjort, med præcis samme problem som dit og det fungerede fint. Hvis du vælger den løsning, så husk at bore hullerne fri i laskebrædderne, ellers trækker skruerne ikke brættet an.
Venlig hilsen Johnny

Vinkelhoved - er det sådan noget her, du mener?
https://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/elvaerktoj-maskiner-tilbehor/bor-bits/fleksibel-bitsholder-295mm.html

Hvilken type skruer anvendte du? Og hvor langt lod du dem gå op gennem gulvbrættet?

Brugte du kun skruer eller limede du også?

 

kovas skrev den 18-10-2019 12:57:39

Hvis du har en overfræser så kan du lave nogle ekstra noter og bruge løse feder  dobbelt bredde. Ved det  sidste bræt kan du  skrue en liste med lim på underside med omtalte vinkel skruehoved. Så kommer det til at bære i hele længden.

 Mener du at jeg skal lave en helt ny planke der høvles af i rigtig tykkelse og så fræser en not ud i det eksisterende gulvbræt i det ene side. Og så fræser feder i det nye bræt, så det bliver sådan her:


Du nævner også at jeg skal sætte en liste med lim og skruer. Det kan jeg ikke lige forstå, hvor det skal være...
Nej jeg mener at man laver en not i to brætter som man så sætter en løs feder imellem med lim. Jeg kan ikke tegne sådan nogle fine tegninger som du men her er et billede af det jeg mener
Med lidt fingernemhed kan man godt få den sidste feder ind, høvle brætterne lidt skrå i underkanten så de kan stå op i en bue. Inden de presses ned med listen under behøver den sidste feder ikke at bære ret meget. Den løse feder er bare et stykke masonit eller tynd krydsfiner. Og du kan bruge de brætter som du allerede har.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LennartBertelsen skrev den 18-10-2019 12:15:59

 YES! Det var lige netop sådan nogle gode ideer jeg havde håbet på at få herinde. Tak!

Hvad er årsagen til at bruge PU lim frem for alm. trælim? Jeg forestiller mig, at den skal være lidt elastisk idet limen kommer til at holde noget sammen der kommer til at "arbejde". Er PU limen elastisk og kan den "give efter"?

Er der en bestemt PU lim, du kan anbefale?
Er denne fin nok: https://www.harald-nyborg.dk/p4863/dana-pu-lim-250-ml ?

Jeg har ikke brugt PU lim før, men har arbejdet en del med trælim. Jeg går ud fra, at jeg skal sætte den i spænd op mod brættet ovenfor vha. en lyntvinge på hver side (vendt på hovedet) - ligesom jeg ville have gjort hvis det var alm. trælim.

Hvor stor en limflade bør jeg anvende? Det skal vel kunne holde til en voksen mands vægt. Lad os sige 100 kg. Og lad os så overdimensionere med 100 % og sige 200 kg.

Jeg forestiller mig at dele det op på f.eks. 4 stk 25x95 brædder limet på begge sider. Vil det mon kunne række med en limeflade på ca 9cm^2 på begge sider?

 

Læser lige i produktbladet for PU limen:
Min. 3 -4 timer for fyrretræ med ca. 14 % træfugt ved 20 °C. Pressetiden skal øges vedhårdt træ, dobbelt limpåføring, lavere temperatur samt lavere træ-og luftfugtighed.Pressetiden kan reduceres ved f.eks. forvarmning af træet eller anvendelse af varmpresse. Limen hærder ved en reaktion med emnernes og luftens fugtindhold, hvorved limen »skummer op«. Det er derfor vigtigt at emnerne holdes i pres under hele hærdeforløbet, da »skum« i selve limfugen vil nedsætte styrken. 

Det virker som om at det er beregnet til helt friskt og fugtigt træ - det kan man ikke lige sige at nogle 80-90 år gamle gulvbrædder er. De er jo knastørre. Højere luftfigtighed skulle hjælpe, men det er der jo heller ikke i et beboet hus...
Bør jeg så finde en anden lim?
Eller skal jeg bare lade det stå presset sammen i meget meget lang tid? 24 eller 48 timer måske?

Hej Igen Lennart Bertelsen
Som lovet har jeg lige Kigget denne her tråd igemmen

Jeg går udfra sådan som du beskriver dine Løsningforslag så kan du få det gulvbræt op, som ligger hvor den gamle væg har ståret
-----------------------------------------------------------------
Mulighed B: Må du ikke bruge
1# lige som du selv skriver du risikere at ødelæge det loft under neden.
2# du kan også risikere hvis du laver en fuld understøttelses. at du for modsatte effekt. at de ene bræt bliver stift. og ikke giver sig med rasten af gulvet. det vil føles unaturlig at gå på.

Mulighed A: som du selv er kommet med er den vej jeg ville gå. bortes fra at du kun skal lime og ikke skruge.

-----------------------------------------------------------------
Du skal have limet træ op under gulvet. og det skal jo selvfølgelig gøre oppe fra.
lad os sige dine gulv brædder er 120mm brede. så vil jo jo have et hul på 120mm.

Det letteste er et stykke Krydsfiner min "8 mm"  som er 220mm bredt. fuld længde af hulet.
også gøre alt andet ping/ træ man nu en gang har til at ligge
Der skal du have montere en "tøjklemme" / altså et stykke træ. som er skruet fast i Krydsfiner, Med 1 Skruge så den kan dreje..

Ligger du ned i hulet så du kan lime godt hele vejen langs gulvet. de er 40-50mm du nu kan komme inde under det gamle gulv med limen. Så skal skruerne spændes som en modsat donkraft.
skruer nogle flere "Tøjklemmer på" så det sider godt i spæn.

Overskydene Lim fjerne med Fugtig klud

Lim med D3 eller D4. bru ikke PU lim
----------------------------------------------------------------
all lim tyber har ders formål. PU er stærk under de rigtige forholde.
men ikke til Indørs brug i Furretræ

Hvis du vil have mere viden om lim så denne vedio
https://www.youtube.com/watch?v=14Mkc63EpMQ
----------------------------------------------------------------
Vent til limen er tør "alt efter forhold og temperatur osv" eller vent  24 timer.
fjern "tøjklemmerne"

Så er du klar til at lime dit gulv bræt ned igen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis