Reparation af gulvbræt uden fer og not, hvordan?

På 1. salen i vores hus fra 30erne har der engang været to små værelser. Disse er blevet lagt sammen ved at en væg er slået ned imellem dem. Da man har fjernet væggen har der manglet et gulvbræt, hvor væggen har stået.
Derfor har man lagt et nyt bræt i.
Det ser egentlig fint ud. Det er en anelse smallere end de øvrige gulvbrædder, men ikke noget man lige lægger mærke til medmindre man ser godt efter eller man ved det er der.
Men selvom det kosmetisk er fint, så er der det problem, at hvis jeg går på brættet, så bøjer det meget ned. Det føles generelt skrøbeligt. Og det er en ubehagelig følelse at gulvet giver efter på den måde på det ene bræt.
Problemet skyldes sandsynligvis, at dette bræt ikke har nogen fer og not, men bare er et almindeligt bræt der er lagt ned.
Der er tale om et fyrtræsplankegulv.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg bedst reparerer dette?

Jeg har indsat en skitse af konstruktionen her:

Det er jo ikke lige så nemt at få lavet noget med fer og not uden at skulle have hele gulvet op.

Jeg har tænkt over to muligheder:

Mulighed A: 
Sætte et eller flere bræt på nedenunder som skrues op i de øvrige gulvbrædder med nogle skruer. Dermed fordeles belastningen ud på flere gulvbrædder. Det burde give ca. samme effekt som hvis det havde fer og not.
Det åbenlyse problem her er, at jeg jo ikke kan komme til nedenunder gulvet.
Ja, ja, jeg kunne jo selvfølgelig sætte skruerne i oppefra, men det kommer nok til at se noget grimt ud.

Mulighed B:
Næste ide er at det problematiske bræt bliver "klodset op" ved at lægge noget nedenunder brættet til at støtte. Dermed flyttes belastningen ned til loftsbrædderne/forskallingsbrædderne nedenunder.
Jeg ved ikke, om den går eller om jeg bare risikerer at ødelægge loftet i stueetagen? (gammeldags pudset loft - puds på tagrør/siv)

I øvrigt er der sådan et lerindskudslag som man brugte i gamle dage. Det vil jeg også skulle fjerne noget af, da klodsen/klodserne ellers bare vil synke ned i leret (det ligger tæmmeligt løst) - og må man bare det? Hvad er funktionen af leringslaget? Kan man få problemer med fx at fjerne det helt mellem to bjælker?

Hvilke andre muligheder har jeg?
Ideer, forslag og erfaring ønskes.
På 1. salen i vores hus fra 30erne har der engang... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mcarpenter skrev den 03-09-2021 14:09:12

Hej Igen Lennart Bertelsen
Som lovet har jeg lige Kigget denne her tråd igemmen

Jeg går udfra sådan som du beskriver dine Løsningforslag så kan du få det gulvbræt op, som ligger hvor den gamle væg har ståret
-----------------------------------------------------------------
Mulighed B: Må du ikke bruge
1# lige som du selv skriver du risikere at ødelæge det loft under neden.
2# du kan også risikere hvis du laver en fuld understøttelses. at du for modsatte effekt. at de ene bræt bliver stift. og ikke giver sig med rasten af gulvet. det vil føles unaturlig at gå på.

Mulighed A: som du selv er kommet med er den vej jeg ville gå. bortes fra at du kun skal lime og ikke skruge.

-----------------------------------------------------------------
Du skal have limet træ op under gulvet. og det skal jo selvfølgelig gøre oppe fra.
lad os sige dine gulv brædder er 120mm brede. så vil jo jo have et hul på 120mm.

Det letteste er et stykke Krydsfiner min "8 mm"  som er 220mm bredt. fuld længde af hulet.
også gøre alt andet ping/ træ man nu en gang har til at ligge
Der skal du have montere en "tøjklemme" / altså et stykke træ. som er skruet fast i Krydsfiner, Med 1 Skruge så den kan dreje..

Ligger du ned i hulet så du kan lime godt hele vejen langs gulvet. de er 40-50mm du nu kan komme inde under det gamle gulv med limen. Så skal skruerne spændes som en modsat donkraft.
skruer nogle flere "Tøjklemmer på" så det sider godt i spæn.

Overskydene Lim fjerne med Fugtig klud

Lim med D3 eller D4. bru ikke PU lim
----------------------------------------------------------------
all lim tyber har ders formål. PU er stærk under de rigtige forholde.
men ikke til Indørs brug i Furretræ

Hvis du vil have mere viden om lim så denne vedio
https://www.youtube.com/watch?v=14Mkc63EpMQ
----------------------------------------------------------------
Vent til limen er tør "alt efter forhold og temperatur osv" eller vent  24 timer.
fjern "tøjklemmerne"

Så er du klar til at lime dit gulv bræt ned igen

 Mange tak for grundigt svar!


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis