Rytterlys

Hej
Skal have lavet et ovenlys vindue ude på badeværelset. Nærmere et rytterlys.
Jeg har tegnet en tegning her, men det er ikke helt som jeg vil have det tror jeg. Nogen der har nogle input?

PÅ selve vinduet er rød glas, grøn spær, gul spær/stolpe, blå krydsfiner. Den gule stolpe skal iøvrigt gå mere op så der kan laves et sadelhak i spærene. Øverst en aluliste.
hvordanlukker jeg bunden af mest muligt?

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket tagbelægning har du, hvor hvor store er de ovenlys ?

Jeg ville kigge om ikke velux har en løsning der kan bruges, de kan jo sammenbygges i længden.
Jeg har en ny og forbedret version her. 

 

De har ikke ovenlys kuppel i 800 x 1200 men 900 x 1200, og det koster vejl. 7618,75 incl. plant glas og fastgørelse lister.

https://www.velux.dk/produkter/fladtagsloesninger

Ved at lave det selv, skal du selv løse inddæknings problemet, og kræver adgang til slagsaks og bukkemaskine, har du ikke adgang til disse, skal du alligevel ud og have dette lavet hos smed, eller blikkenslager.

Men det kan sagtens laves selv, specielt hvis det er med tagpap, er afvandingen i bunden et mindre problem, end ved højere belægning.
inddækning udføres normalt under glas i bunden, og over glas i top og siderne, disse udføres som lister med feks. butylbånd på bagsiden for at sikre tæthed.
I bunden lægges glasset i butylbånd henover en inddækningsprofil, så er opbygningen som en termorude i et velux.

Altså som det er nu så skal glassets dimension fræses ned i spærene + Butylbånd eller lign. Derefter sænkes termoruder ned. Overgangen fra termorude til træ til næste termorude på overfladen, bliver også med noget bånd af en art og en aluprofil for at tætne det.
I siderne kører jeg tagpap helt op til vindbrættets slutning hvor der igen kommer en alulisten med noget bånd i. Kan det ikke fungere?

 

Glasset fylder jo mere eller mindre det samme som dine rupløjet brædde, alt efter om du vælger 24mm (6-12-6) eller tykkere termorude.

Husk dog det skal være sikkerheds glas, her kan ikke anvendes alm. termorude.
I toppen og i siderne skal du have en inddækkning mellem underkant tappap, og overkant termo rude, en alu klemliste / zink eller alu profil, lagt i butylbånd kunne godt anvendes her,
Hvorfor kan alm. Termo ikke fungere?

 

Jo, men må af hensyn til sikkerhed ikke anvendes vandret, da man jo ville få glasset i hovedet hvis det skulle ske noget med det, så inderste lag skal være lamineret.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis